January 29, 2007
Hej!
Jag undrar om det är viktigt att ha ett bra chassi, kan det höja prestandan på något sätt? Ska skafffa ett nytt moderkort och överklocka processorn en del, men då behövs det väl bara en bra processorsfläkt? Grafikkortet är redan överklockat.
Har just nu en riktigt gammal aluminum sak helt utan fläktar, suger antagligen rätt hårt 😛
Tycker ni det är nödvändigt att skaffa sig t.ex ett sådant här?
February 12, 2003
Antec Nine Hundred är nog inget man kan kalla ett bra chassi. Rätt korkade lösningar i den och känns ganska billigt... Vill du ha ett billigt vettigt chassi, kolla på Coolermaster 690. Du kan proppa i mer fläktar i den än något annat chassi jag nånsin stött på (förutom CM Stacker, men det är dubbelt så stort), och det är i princip vad som skiljer olika chassin åt; kylförmåga.
August 11, 2005
Stoppa ner alla delar i en skolåda så kommer du märka en prestandaskillnad gentemot samma delar i ett bra chassi.
Bra ventilation håller nere tempen och har du lägre temp kommer du därigenom få en bättre prestanda.
Sen skulle jag även vilja vara fräck och påstå att det inte är antalet fläktar som är av avgörande, utan hur dessa fläktar är planerade och vilket luftflöde de skapar.
Själv valde jag ett silverstonechassi och har bara två 120mmfläktar i den och har imo väldigt bra temps.
January 29, 2007
Okej tack för bra synpunkter! men ändå, chassit som jag länkade till har ju 4 (!) förinstallerade fläktar. Vill helst inte köpa till fler fläktar och sätta in senare. Borde inte det vara det bästa isåfall för det priset? Har fått bra recensioner vad jag sett hittils, gör inget om det kan vara lite krångligt att montera, har viss erfarenhet från min gamla plåtlåda
Om det är som csm101 skriver och man får bättre prestanda så behöver jag verkligen ett nytt chassi. Kanske ska spara till ninehundred chassit? 🙂
June 11, 2001
Jämför lådorna såhär:
Går det att montera moderkortet och instickskort på en utdragbar släde?
Hur mycket utrymme är det mellan 5,25" och nätagget?
Hur lättåtkomliga är hårddiskplatserna?
Hur går det att montera fläktar?
Kan man komma åt moderkortets högra kant utan att behöva ta bort HDD eller DVD-enheter?
Kan man komma åt fläktar utan att ta bort andra enheter?
Sebbe wrote: Jämför lådorna såhär:
Kan man komma åt moderkortets högra kant utan att behöva ta bort HDD eller DVD-enheter?
Frågorna kan kompletteras med:
Kommer jag att skruva så ofta att det är värt att köpa ett "bra" chassie?
Tycker jag att det "bra" chassiet är snyggt?
För majoriteten av "Svenssons" är ett chassie bara en burk som håller datorkomponenterna på plats, "Svenssons" öppnar sällan eller aldrig burken ens för att rengöra från damm.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=Sebbe]Jämför lådorna såhär:
För majoriteten av "Svenssons" är ett chassie bara en burk som håller datorkomponenterna på plats, "Svenssons" öppnar sällan eller aldrig burken ens för att rengöra från damm.
Men de "svenssons" som du refererar till är sådana som köper sina datorer på OnOff och Siba och Elgiganten 😉
Majoriteten av de som bygger är betydligt mer intresserade av chassit än "svenssons" och skruvar dessutom mer i lådorna än "svenssons".
csm101 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sebbe]Jämför lådorna såhär:
Men de "svenssons" som du refererar till är sådana som köper sina datorer på OnOff och Siba och Elgiganten 😉
Majoriteten av de som bygger är betydligt mer intresserade av chassit än "svenssons" och skruvar dessutom mer i lådorna än "svenssons".
Mitt intryck av trådskaparen är inte direkt att han bygger och pular inuti datorer speciellt ofta, men det är som jag skriver det intryck jag får, det behöver nödvändigtvis inte stämma med verkligheten.
Det finns dock en hel del "Svenssons" som bygger en dator själv och sedan bara använder den utan att öppna den förrän det är dags att bygga om den totalt efter kanske 2-3 år.
Vad jag menar är egentligen att om man inte öppnar lådan och meckar ofta, så finns det ingen anledning att köpa en dyr lättmeckad låda.
Frågorna:
"Kommer jag att skruva så ofta att det är värt att köpa ett "bra" chassie?
Tycker jag att det "bra" chassiet är snyggt?"
anser jag i allra högsta grad som relevanta.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 4, 2008
Ja, det är klart att om man bygger en dator själv så är det ju oftast så att man vill hålla på och fixa med den hela tiden, vilket numera allt oftare innebär överklockning av olika grad. Min erfarenhet av Antec Nine Hundred är att det är en lagom stor låda, med riktigt bra luftflöde, och ingen krånglig installation av varken hårddisk eller något annat...jag rekommenderar det varmt, ett annat stort plus är ju priset! 😛
April 24, 2007
jah har en Nine hundred o ja tycker att luftflödet är bra. kylnigen är mycket bra då min 320bm håddiosk ligger på 23 grader i ett rum som är 22-23 grader. 😀
bra med plats. höga cpu-kylare får plats enkelt. nätagget ligger där nere på en plats som dessutom är vibrations fämpad. är mycket tyst men i min dator är det cpu-flätkten som överröstar allesamans. 200mm fläkten är tyst på bäde minimun o medium. på hög kan man höra den lite grand för mycket.
smart att ha USB, FIREWIRE, audio ino ut, och power o rset där uppe. 😀
går att ändra så att man får dem "burarna" att sitta annorlunda. man kan rikta den en direkt mot cpu;n.
priset är helt ok. kvaliten är bra på allt förutom på plast delarna på 5,25" plalterna längst upp. dvs. tre stycken är plast resten av 5,25" platserna är alu.
trevligt fack att lägga sina saker i. ex. usb-minnes lock så att man inte tappar bort dem.
negativt: man kan tycka att ljuset från flktarnas led akn vara jobbiga om man ska ha den i ett sovrum
ljuddämpning är frånvarande 😛
dock kan ena sidans "vägg" fyllas med ljuddämpande material.
ett hemmabyggt dammfilter har jag instalerat. den är tillverkad av en gammal dam -strumpa. svart o klipt i rätt form. hjälper lite grand. dock är prblem med damm faktiskt inte så farliga som amn kan tro ett sådant här chassi 😀
ett kallt chassi håller temp nere o kan ev. tilllåta högre klockfrekvenser 😀
i helhet: ett bra köp!
hoppas detta hjälpte det att besluta 😀
January 29, 2007
TACK nvidiaamd, tänk om alla svar var sådär bra 😀
Jag har tänkt över det och kommit fram till att chassit inte är prio nr. ett, eftersom det inte kommer höja prestandan i någon hög grad eller inte alls. Är nog viktigare att spara ihop till en riktigt bra skärm till mitt prestandamonster istället!
Nu har jag bara en sista fråga.
Är det dumt att ha datorn ståendes mot ett element? Märkte att siffran högst upp i Speedfan höjdes från 8-10 till 50-54 nu när jag flyttade datorn till andra sidan rummet. Kan ju förstås bero på den höga överklockningen jag gjort också, men vet ju inte om det där är CPU tempen.
April 24, 2007
hur nära får amn fråga? jag har min i ett litet rum men 2 m från närmaste värmekälla. förut var den 30cm ifrån. har inte märkt skillnad men ja bytte även fläkt så det har ju effekt 😀
försäk att had en på ett ställe där det är mycket luft som kan röra sig ocha tt det inte finns något som kan tillfra värme till den.
skärmen är viktigare men ja tog ett fint chassi för denna ska ja ha i minst 5år 😀 allt annat byt ut del för del med åren. gammla datorn skulle lillebrissan ha så det fick man inte pilla i.
glad att du tyckte om svart 😀
att stirra på ett fult chassi i 5 år gör saker med ens sinne som man ångrar 😉
1 Guest(s)