January 22, 2006
Tjenare!
Visste inte riktigt hur jag skulle uttala mig i topic men det duger säkert. 😛
Är så att jag just nu kör 2st samsung SATA2 250 GB i raid 0 För att ge lite extra prestanda, men nu är det så att 500GB är på tok för lite just nu 😉 Och behöver en eller flera nya diskar. Är så att jag vill ha en ENDA stor lagrings partition och har då funderat på att köpa 1x raptor 74 GB att köra windows + program (spel oxå) Och sedan köra 2x samsung sata2 400GB diskar som JBOD. Skulle det kunna funka? Är JBOD ngt att hurra över? eller kanske har ni ngt annat tips på olika konfigurationer jag kan köra? Om jag gör som jag skrev nyss så säljer jag mina 2x 250 som jag har nu! Eller går det att köpa bara en 400GB och fylla på min lagrings partition? Eller är det kanske värt att köpa bara en 250GB disk och lägga till den i arrayen? och fortsätta köra raid 0 fast med 3 diskar.
Kan lägga till att det är samsung diskarna jag vill ha 😉
MvH Lehto
November 5, 2002
Vet inte hur viktigt du tycker det är med säkerhet, men personligen skulle jag nog köpt några 250GB diskar till (typ 3st) och sen kört dem i raid-5. Då fölorar du 1 disk i utrymme men vinner säkerhet, dvs skulle en disk gå sönder så kan du byta ut den och få tillbaka all information.
JBOD har ju fördelen mot en raid-0 array att du enkelt kan lägga till utrymme. Annars tycker jag inte man vinner så mycket skrivhastighet med raid-0.
1 Guest(s)