January 9, 2004
Hej alla. I ett försök att göra svenska SSD Guiden bättre så startar jag nu denna tråd. Jag skulle vilja veta vilka SSD enheter som ni haft som ni sedan har haft problem med. Anledningen är att jag vill försöka få fram riktiga exempel på enheter som slutat funka eller haft nån form av bugg. Skriv gärna hur länge den funkade och vad som hände med den. Skriv gärna åsikter om de olika märkena och vad ni tycker om dem.
Själv har jag testat ungefär 100 olika SSDer. Nu använder jag dem inte dagligen och nu var det länge sedan jag fick ordentliga problem. Men här är en lite lista på de enheter som jag haft problem med under alla mina år på NH och privat. Ju mer info desto bättre.
Corsair Force 120GB - Vill ibland inte starta i laptop. Då kan man starta om maskinen, så hittades den och sen går att använda igen.
OCZ Vertex 3 120GB - Bråkade lite under någon dag innan den började få dåliga sektorer och tillslut gick det ej att installera Windows på den.
Intel 320 300GB - Helt plötsligt ville inte datorn blota på enheten längre. Flyttade den till annat system och sen tillbaka igen. Funkat bra sedan dess.
OCZ Synapse 64GB - Gick Inte att få igång programvaran ordentligt. När man startar om datorn så vill inte OS starta längre. Funkade i ett annat system. (Beror nog på problem i programvaran)
OCZ agility 120GB - Dog utan förvarning. Fick skickas tillbaka.
Samsung 840 Pro 512Gb - Dog utan förvarning. Visade sig vara en firmware bugg. Fungerar bra med alla som har den nya firmware.
Corsair Performance Pro 256GB - startar ibland inte i min gamla Lenovo X61. Det funkar igen om man startar om datorn.
Intel 335 240GB - Gjorde långtest på denna för att se hur mycket data man kunde skriva till den. När den Media Wear Indicator kom till 0, så dod enheten och vaknade inte igen.
För se om jag kommer på fler saker 🙂
May 5, 2004
Corsair X64, Corsair P128?, Kingston HyperX 120GB, Corsair F60, Samsung 830 128GB, Samsung 840 250GB, Intel X25-M 120GB, intel 510 120GB, kingston V200+ 120GB, Säkert nån mer. Samtliga diskar har fungerat utan problem. Använder fortfarande i510, kingston v200+ båda samsungarna och alla fungerar bra fortfarande.
March 10, 2003
Intel 320 120gb - (OS disk spelburken) - Fungerat klanderfritt i ett antal år nu.
A-DATAPremier Pro SP900 128GB- (HTPC) - Fungerat Klanderfritt i ett år nu.
Samsung 830 128gb - (Laptop) - Fungerat klanderfritt
Verbatim 128gb (OS disk i Server och NAS) - Haft lite skumma problem det senaste på servern. Inte säker det är relaterat till SSD än. Men fick diskarna så überbilligt (300kr/st) att det kan kvitta om de kraschar.
Edit: Rättade till texten lite. Sedan funderar jag på om inte de med mest fel är de man alltid hör om. OCZ har ju t.ex. ett ganska skamfilat rykte i SSD segmentet.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)