July 20, 2002
Tänkte att jag ska köpa mig en ny hårddisk... en 80 gb ska det vara... nu har jag några frågor... jag har en westerndigital 40gb 7200rpm 2mb cache som fungerar kanon.. den enda nackdelen om man kan säga något är att den blir så förbannat varm. om man håller handen mot den när den har varit igång ½timme bränner man skinnet av sig nästan. har tänkt skaffa hårddiskkylning till den... det räcker inte med de två små fläktar som sitter i en släde väl?
hur som helst... nu undrar jag:
1. hur stor skillnad gör det mellan 5400 och 7200 rpm i värme/prestanda/ljudnivå på olika diskar? jag har läst en hel del gott om Seagate Barracuda IV här... den verkar bra.. IBM är jag dock inte det minsta intresserad av...
2. WD har hårddiskar med både 2 och 8 mb cache varav den senare heter speccial edition eller nåt i den stilen.. är det mer som skiljer mellan dom här två ifall det är samma varvtal och lagringskapacitet? hur stor prestandaskillnad gör cachen mellan dessa två?
3. Några andra rekomendationer eller erfarenheter? Jag tänkte köra operativsystemen på den och den får inte bli så varm...
Tycker Barracuda IV verkar som ett bra val... Vad tycker ni?`priset spelar mindre roll eftersom det bara är några hundra det rör sig om...
May 10, 2002
måste erkänna, jag hade inte hört min hårddisk, maxtor 60gb, låta nånting nästan, men igår när jag scannade efter virus, tog bort nimda, laddade ner fullt med "saker" var uppe här i forumet och lyssnade på musik så hörde jag hårddisken rätt så bra :/ jag ska nog köpa WD 8mb cache, för det verkar va en riktig snabbis det 😀
July 20, 2002
ja, som någon ovan skrev vill jag inte ha mer värme i lådan än nödvändigt..
ska skaffa hårddiskkylning till den nya och tänkte sätta den gamla(varma) i en släde... det finns fläkt i släden.. tror ni att det räcker med den fläkten för att kyla? vad jag vet gör det väldigt stor skillnad om man kyler "lite" istället för inget alls...
Efter vad jag hört gör 8 mb i cache inte specciellt stor skillnad i prestanda ifall du inte kör operativsystemet på disken eller kör prestanda-test-program... jag tänkte mig en western digital 120GB 5400rpm 2mb cache... ska bara ha den att lagra saker på.. möjligtvis ska jag köra linux också på den.. men då spelar prestandan inte någon roll..
November 4, 2001
Ja kör med en WD Caviar (fint namn tycker jag), 7200rpm 80gb men med bara 2mb cache... Funkat som en dröm... inte ett fel så här långt.
Sen så är han väl rätt varm, men det funkar ju bra ändå verkar det som, det slits ju mer, men vadå... snart dax för en ny iaf...
Har du inte vattenkylning eller väldigt tyst kylning så kommer du inte å höra den...
Vet inte om det är samma med WDC 80gb SE men det kan ju inte skilja allt för mkt...
1 Guest(s)