January 14, 2003
Tjena
Har bestämt mig för att köpa en hy hårddisk och har kollat på dessa:
Western digital : http://www.webhallen.com/prod......p?id=41155
Maxtor : http://www.datorbutiken.com/se.....XDM10-300S
1. Är det bra diskar?
2. Hur tysta är dom jämfört med andra diskar?
3. Är det nåt mer man bör veta om dem tex att det kraschar efter en månad eller liknande ?
4. vad är cache minnet till för? Ser att det finns 8 och 16 mb.
//Freddie
April 17, 2003
Köp en Seagate! Mycket tystare, och säkerligen håller den mycket längre.. har då inte sett många som fått skicka in en Seagate på RMA , men WD och Maxtor har jag sett ett flertal gånger folk fått skicka in för RMA.. och Maxtor vet jag utav egen erfarenhet att dom låter jävligt mycket.. min 160GB SATA disk låter förjävligt..
October 2, 2003
Ok! 😛
Western Digital tjuter och har ett högfrekvent vinande ljud som man får psykbryt på efter ett tag
Maxtor har en kompis haft sönder ett antal och de verkar rätt kassa.
Seagate har jag ingen erfarenhet av men de verkar bra.
Hitachi har jag 4st nu. både Sata och pata. Tysta och pålitliga, man kan ställa in hastighet på dem så dem blir kanontysta. Det kanske man kan med andra också, vet inte.
January 19, 2003
Om jag skulle köpa en ny disk idag skulle det bli en Samsung SpinPoint 250GB då jag prioriterar tysthet.
Finns recension på den här
Även om det är en 200GB disk de har testat så är det bara platter storleken som är ändrad (125 mot 100 per platter)
October 24, 2003
Hitachi och Samsung är det som gäller idag, Segate är för fans och om man vill ha en kall disk. WD (exkluderat Raptorn) och Maxtor är inget man ska bry sig om. Skräp, låter som om det vore sand i och snabba som om det var sirap mellan skivorna.
Hitachi för prestanda och Samsung för en något tystare disk.
May 6, 2002
Spelar ingen större roll imo, jag har både Maxtor (4st), WD (3st) och Seagate (2st) och alla fungerar fint. Jag tycker inte att mina Maxtor låter mer än några andra.
Seagates diskar brukar hamna på efterkälken i prestandatester men är ofta tystare.
Hitachi T7K presterar mycket bra men finns nog bara i 250GB.
Western Digitals diskar brukar låta ganska mycket (tjutande ljud).
January 20, 2003
Det är samma sak varje gång, alla säger olika, mest för att någon alltid råkar ut för haverier oavsett vilken disk det handlar om.
Själv ser jag det såhär, Hitachi för prestanda och hyfsat tysta diskar, de Samsung-diskar jag har sett verkar vara ok också.
Seagate verkar ha tappat alla sina fördelar med sina nya diskar, alla som jag sett/hört/testat låter förjävligt när de jobbar samt att de inte är speciellt mycket svalare än andra diskar om alls.
Maxtor låter som om någon spräckte bubbelplast i närheten och WD (har inte sett eller hört deras nya diskar dock) låter förjävligt redan vid idle :P.
January 14, 2003
Guufi wrote: Det är samma sak varje gång, alla säger olika, mest för att någon alltid råkar ut för haverier oavsett vilken disk det handlar om.
Själv ser jag det såhär, Hitachi för prestanda och hyfsat tysta diskar, de Samsung-diskar jag har sett verkar vara ok också.
Seagate verkar ha tappat alla sina fördelar med sina nya diskar, alla som jag sett/hört/testat låter förjävligt när de jobbar samt att de inte är speciellt mycket svalare än andra diskar om alls.
Maxtor låter som om någon spräckte bubbelplast i närheten och WD (har inte sett eller hört deras nya diskar dock) låter förjävligt redan vid idle :P.
Jo det har du nog rätt i att alla säger olika. Så även du naturligtvis. Och det är ganska svårt att jämföra för mig vad som är låta mycket och låta lite men folk i allmänhet verkar inte nöjda med weestern digital och det är väl så att ,man får vad man betalar för.
August 7, 2003
Swecross wrote: [quote=Laglorden]Av de två skulle jag ta Maxtorn. Har 4 st såna där.
Är det precis samma som jag länkar till? Låter den mycket isåfall ?
Ah, det är exakt samma. De låter som alla andra diskar ungefär.
Enligt detta är de bland de tystare diskarna, iaf i idle-noise:
Cacheminnet är till för att kunna läsa upp data spekulativt och leverera det snabbt om det behövs, kunna omordna requests till disken med NCQ och lite sånt där, för att snabba upp saker helt enkelt.
January 6, 2003
HATA MAXTOR!!!!
Köpte 2 st 120 diskar när man köpte min nya dator fick inte ihop datorn på typ en månad (moddning och sånt) skulle på ett LAN. Satte in alla diskarna åkte till LANet satte igång instaltionen av XP. XP hittade inte diskarna. Vafan tänkte man körde Maxtors felsökning program. Fick medelandet om "deafektive disk". Där stod man på ett LAN med två trasiga diskar som man tre timmar tidigare tog ut ur antistatpåsen som låg i en vaderad låda. Skyndade till loka datorbutiken och fixa nya diskar, Maxtor igen dumnt nog trodde jag bara haft otur. De funka visserligen iallfall 4 månader sen klabba även de ihop hadde visserligen två diskar som jag fått tillbaka på RMA från Maxtor så det klarade sig dock. Han att spara över de viktigaste filerna inna de la av. De andra diskarna jag hade funkade i ca 5-6 månader till sen gick även de tillsammans med de som jag fått tillbaka på RMA från Maxtor märkte det i förväg då de låter typ som att armen slår inne i diken och diskhanteraren säger att diken är felaktig. Jag köpte då några seagate diskar istället som jag förde över all data på. Skicka in mina fyra maxtordiskar på RMA igen och när jag fick tillbaka dem så sålde jag dem för nästan fulltpris till en kompis som nu får ta hand om skiten.
Jag säger bara alldrig mera Maxtor.
De nya Seagate diskarna däremot har funkat fint i snart ett år och utökat med några till de har änn inte varit något problem med dem sen att de knappt låtter någe är ju bara en fördel. Funderar doch på att byta ut de gamla diskarna nu för de är för små bara 200 byta dem till några 300 diskar istället. Funderar på Hitachi istället de är lite billigare änn Seagate men dyrare Maxtor skiten. Har inte haft nån erfarenhet av dem men de verkar bra men helst skulle man ju vilja ha åtminstone två tre sånna här diskar och köra i RAID 0 eller kanske 3 st i RAID 5. Det lär va rätt bra prestande på dem ser jäkligt bra ut också fast de är kanske lite dyra.
Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71
January 7, 2006
Jag skulle utan att tveka hellre valt Seagate än Maxtor, de är de två hårddiskmärken som jag har någon nämnvärd erfarenhet av.Maxtorn låter nåt för jä****t så fort jag öppnar en mapp, det märker jag riktigt tydligt trots att mitt nätagg låter som ett flygplan. Men som lagringsdisk som inte används fullt ut särskillt ofta så duger den .
I dagsläget så skulle jag nog litat på de som säger Hitachi eller Samsung, även om jag är nöjd med min 80 gb Seagate.
2 Guest(s)