December 17, 2006
Sitter just och bygger dator för första gången i mitt liv. Det har dock uppstått ett problem när jag ska koppla bl.a reset- och power-knapp till moderkortet. Det står i instruktionen hur jag ska koppla plus och minus-kabeln till de olika stiften på kortet. Tyvärr framgår det inte vad som är plus och minus på själva kabeln, den ena sladden är dock vit och de andra färgad på kablarna. Ska jag pröva mig fram eller framgår + och - av färgen?
January 8, 2005
jag brukar bara sätta dit dom, funkar det så funkar det.
ingen risk för kortslutning där iaf, eller rättare sagt aldrig haft nått problem med det och byggt ihop X antal datorer 😉
brukar stå + - på den svarta kontakten och + - på moderkortet står det inte det är det bara att koppla. det värsta som kan hända är att lampan/knappen inte funkar då e det bara att vända på kontakten.
mvh Pole
February 17, 2004
Åderpålen wrote: Sitter just och bygger dator för första gången i mitt liv. Det har dock uppstått ett problem när jag ska koppla bl.a reset- och power-knapp till moderkortet. Det står i instruktionen hur jag ska koppla plus och minus-kabeln till de olika stiften på kortet. Tyvärr framgår det inte vad som är plus och minus på själva kabeln, den ena sladden är dock vit och de andra färgad på kablarna. Ska jag pröva mig fram eller framgår + och - av färgen?
Alltså generellt sett så är ju rött + och svart -, men tråkigt nog så har inte alla chassikablar dessa färger :-?. Men i manualen brukar det stå hur du ska koppla. Men håller med Dig, det kan vara sjuhällsikes problem med att koppla chassikablarna.
/Dani
1 Guest(s)