April 9, 2012
Hej det är Så att jag har en Gammal Maxtor hårddisk som har Drygt 10 år på nacken och fungerar som den ska trotts att den använts flitigt. För ett tag sen Köpte jag en Western Digital Hårddisk. Den fungerar som den ska men den låter ganska mycket då den läser och skriver. Nästan ett klickande ljud fast ändå inte click of death. Jag undrar ifall detta kan vara ett förstadium inför Click of death eller ifall WD helt enkelt ska vara lite högljudda vid användning.
Och nu till mig Riktiga fråga, Ifall man bestämmer sig för att köpa en hårddisk och man vill ha en hårddisk som inte kostar astronomiska summor men samtidigt har en väldigt god livslängd trotts användande vilket märke tillverkar stabilast hårddiskar som lever länge?
Tack i förhand
January 9, 2004
Alla tillverkare använder i princip samma sätt att tillverka sina diskar på.
Vill man ha diskar med så bra livslängd som möjligt så ska man titta på Enterprise diskar eller SAS diskar. Dessa kostar dock väldigt mycket och är inte värt det. De är mer för kritiska data.
Det finns idag bara 3st tillverkare av konsument SATA diskar och dessa har köpt fabriker och licenser av varandra om vartannat så i grund o botten är det i princip samma diskar. Mitt tips till dig är att leta efter en disk med så låg RPM som möjligt. De brukar generellt hålla bättre.
April 9, 2012
Det är nog så som du säger, äldre hårddiskar brukade ha RPM på 4200 men nu syns sådana väldigt sällan. Dagens Hårddiskar ligger nog mellan 5400 - 7200 rpm. Jag tror att Min Western Digital ligger på 7200 RPM och låter mycket på grund av det. Jag ska ha det i åtanke som du nämnt om att satsa på en hårddisk med så låg RPM som möjligt eftersom jag vill att den överlever så länge som möjligt.
Tack för ditt svar
April 9, 2012
Jag kom att fundera på ifall antalet "plattor" en hårddisk innehåller också påverkar livslängden. Någonstans hörde jag att ju färre plattor en hårddisk innehåller desto längre livslängd eftersom värmeutvecklingen håller sig nere då?
Hur tar man egentligen reda på hur många lagringsplattor en HDD innehåller utan att ta isär den?
tack för era svar
1 Guest(s)