January 6, 2004
Hej jag har precis uppgraderat till bättre cpu (p4 3.0ghz) och har 2olika cpu fläktar liggandes tänkte köra en lite bättre än den som satt innan för (p4 2.4ghz). frågan är nu vilken sida man ska montera den på, det går ju att montera på 2 sätt.
Jag tänkte lite och kom fram till att, eftersom det finns skydd på ena sidan av fläkten så kanske det är till för att man inte ska kunna råka peta i bladen eller om man råkar tappa något så att allt går sönder vilket innebär att man ska montera på den sidan?
Jag letat på internet och hittade en guide och där visar han tvärtom =)
vilken sida är rätt och varför? (jag vet att det har med var luften drar, men ändå)
länk: http://www.youtube.com/watch?v.....f1HMpICqfE
har ritat exempel - båda fläktarna med båda olika sidorna. Näsduken illustrerar processorn. vilken av fläktarna är rätt monterad och varför?
Länk: http://www.2shared.com/file/86....._0399.html
Fläkt 1 = med skyddstolparna toppen
Fläkt 2 = med skyddstolparna botten
June 11, 2001
Skyddsstolparna du pratar om är fästpunkterna för motorn. Pga av att den är cirkulärt formad och håller i vingarna så måste vara fäst i ramen med minst 1 punkt eftersom den annars skulle flyta omkring. Ganska basic fysikkunskaper när man tänker efter. Att den har 3 fästplatser är att den inte ska vibrera. Fler fästplatser ger mindre vibration men även minde luftflöde och högre (ofta skrikigare) ljud.
När du monterar fläkten ska du blåsa bort från processorn annars så blåser du varmluft på processorn vilket får processorn att grillas. Du känner att fläkten är rätt om den blåser mot handen.
January 6, 2004
Sebbe wrote: Skyddsstolparna du pratar om är fästpunkterna för motorn. Pga av att den är cirkulärt formad och håller i vingarna så måste vara fäst i ramen med minst 1 punkt eftersom den annars skulle flyta omkring. Ganska basic fysikkunskaper när man tänker efter. Att den har 3 fästplatser är att den inte ska vibrera. Fler fästplatser ger mindre vibration men även minde luftflöde och högre (ofta skrikigare) ljud.
När du monterar fläkten ska du blåsa bort från processorn annars så blåser du varmluft på processorn vilket får processorn att grillas. Du känner att fläkten är rätt om den blåser mot handen.
Jag känner luft i båda sidorna. nu vet jag ju inte heller hur bladen snurrar. men antar hur dem snurrar genom att se hur dem är böjda.
Jag annade liknande slutsats.
March 14, 2001
Det beror helt på hur moderkortet är monterat (stående eller liggande), hur kylflänsen är utformad samt hur kringliggande kylflänsar ser ut (på spänningsmatningen och minnen m.m.) om det är bättre att montera fläkten sugandes eller blåsandes.
Luften cirkulerar så processorn "grillas" absolut inte om fläkten blåser mot flänsen. Lyckas man med det är man riktigt duktig.
Du kan således prova dig fram till bästa resultat, det går inte att säga att det ena är bättre än det andra som sebbe gör, beror på så många saker. Men som jag skrev tidigare så blir ljudnivån lägre om fläkten blåser mot flänsen, med så lite som stör luftmotståndet på sugsidan som möjligt.
January 6, 2004
Snorch wrote: Det beror helt på hur moderkortet är monterat (stående eller liggande), hur kylflänsen är utformad samt hur kringliggande kylflänsar ser ut (på spänningsmatningen och minnen m.m.) om det är bättre att montera fläkten sugandes eller blåsandes.
Luften cirkulerar så processorn "grillas" absolut inte om fläkten blåser mot flänsen. Lyckas man med det är man riktigt duktig.
Du kan således prova dig fram till bästa resultat, det går inte att säga att det ena är bättre än det andra som sebbe gör, beror på så många saker. Men som jag skrev tidigare så blir ljudnivån lägre om fläkten blåser mot flänsen, med så lite som stör luftmotståndet på sugsidan som möjligt.
Jag funderade lite på det, ska prova och se hur temperaturerna ser ut under lite olika arbeten för prollen med olika sätt att montera.
June 11, 2001
Snorch wrote: Det beror helt på hur moderkortet är monterat (stående eller liggande), hur kylflänsen är utformad samt hur kringliggande kylflänsar ser ut (på spänningsmatningen och minnen m.m.) om det är bättre att montera fläkten sugandes eller blåsandes.
Intressant... Färdiga "fläktar i paket" blåser ju alltid "från processorn" så att säga.
March 14, 2001
Antingen missuppfattar någon av oss vad som menas eller så är det något annat fel.
Så här menar jag med att en fläkt blåser på kylflänsen:
Skulle den suga, eller blåser ifrån som du skriver, skulle fläkten suttit åt det andra hållet.
Vad jag vet är det ytterst få som faktiskt suger från kylflänsen. Men som sagt, nån av oss kanske missuppfattar något?
January 6, 2004
Det där lila utrymmet som ser ut som om sladdarna ska dras genom (ser ut som en spricka) är det där för att man ska kunna dra sladdarna åt bägge hållen? isåfall varför ska man göra det när bara ett sätt att montera är korrekt.
Om det är så att att man koppla och dra sladdarna bäggehållen hur gör man det då måste man öppna fläkten för att dra sladdarna genom andra håller eller får man nöja sig med som det är?
Ganska onödig fråga men ändå, det visar ju om man kan koppla på ett sätt. CPU fnns ju bara 1 sätt att montera och det via pilarna via kanterna som visar hur.
March 14, 2001
Normalt sätts en fläkt på ovanstående vis, men det beror ju lite på hur lösningen ser ut, det skulle lika gärna kunna vara på det andra viset.
Den sprickan är till för kablarna och har troligen inte så mycket med själva monteringen av fläkten att göra. Men en av anledningarna att det är ett sådant spår är om du exempelvis monterar fläkten i en nedsänkt ficka/urfräsning/ram som exakt passar fläkten, exempelvis 80x80 och en djup ungefär lika stort som fläktens djup, då är inte kablarna i vägen.
June 11, 2001
Snorch wrote: Antingen missuppfattar någon av oss vad som menas eller så är det något annat fel.
Så här menar jag med att en fläkt blåser på kylflänsen:
{bild}Skulle den suga, eller blåser ifrån som du skriver, skulle fläkten suttit åt det andra hållet.
Vad jag vet är det ytterst få som faktiskt suger från kylflänsen. Men som sagt, nån av oss kanske missuppfattar något?
Vad jag ser på bilden så suger fläkten efter som luften tas från processorn och går uppåt. (Mitt moderkort ligger på bordet och det syns tom med kamera hur luften rör sig uppåt.)
January 6, 2004
Snorch wrote: Normalt sätts en fläkt på ovanstående vis, men det beror ju lite på hur lösningen ser ut, det skulle lika gärna kunna vara på det andra viset.
Den sprickan är till för kablarna och har troligen inte så mycket med själva monteringen av fläkten att göra. Men en av anledningarna att det är ett sådant spår är om du exempelvis monterar fläkten i en nedsänkt ficka/urfräsning/ram som exakt passar fläkten, exempelvis 80x80 och en djup ungefär lika stort som fläktens djup, då är inte kablarna i vägen.
okej tack för det.
June 11, 2001
Snorch wrote: Såhär blåser fläkten på bilden ovan:
Du kan ju inte mena att den suger?
Om den blåser på det sättet så suger den eftersom kanalen blir ett vakuum och då suger den (tänk dig ett dammsugarrör) Egentligen så skulle fläkten aldrig suga (påståendet är egentligen vokabulärt fel eftersom det kräver vakuum), men eftersom metalldelen kan ses som ett "rör" så blir det en dammsugareffekt på processorfläkten. Det innebär att i alla dom fall jag sett så blåser fläkten luften ut från moderkortet, vilket innebär att då moderkortet står på ett bord så går luften (i princip) rakt upp.
Skulle man blåsa åt andra hållet (som på bilden) så skulle man blåsa varmluft på processorn och helt enkelt överhetta den.
Att fläkten du har på bilden dessutom skulle blåsa åt det hållet verkar konstigt då jag har en sådan fläkt på mitt moderkort och den, monterad, likadant, blåser åt andra hållet.
Den här sug/blås effekten får jag enklast fram med att lägga ett bit papper på fläkten. Blåser den från processon så lyfter pappret en bit, blåser den mot processorn så sugs pappret fast.
March 14, 2001
Givetvis måste en fläkt suga för att kunna blåsa, förstår inte ens att det behövs nämnas. Fläkten blåser genom kylflänsen på samma sätt som köksfläkten suger luften genom filtret och blåser ut luften genom ventilationskanalerna.
Du kan ju inte på fullaste allvar mena att fläkten som blåser kall luft mot och igenom kylflänsen skulle överhetta processorn? Om du nu gör det har du inte en aning om du vad snackar om.
Enda sättet att överhetta processorn är genom att luften inte rör sig alls eller väldigt lite genom kylflänsen. Fläkten monterad så den blåser mot flänsen flyttar så mycket luft att det aldrig skulle kunna hända, om man nu inte cirkulerar en väldigt lite mängd luft, men då spelar det ingen roll hur fläkten sitter.
Ser du inte att fläktbladen är utformade för att blåsa enligt bilden?
Kolla här på prisjakt så ser du, eller ja kanske inte, att så gott som alla fläktar sitter monterade så att de blåser genom kylflänsen.
http://www.prisjakt.nu/kategor.....odukt_namn
Kylflänsar på grafikkort då, dessa blåser också så gott som alltid mot och igenom flänsen, blir dessa också överhettade? Nej...
edit:
Lite bilder på fläktar jag har här hemma, lösa och sittandes på kylflänsar från fabrik:
http://fetting.se/images/IMG%5F3387.jpg - Kylfläns med fläkt från Jetway moderkort.
http://fetting.se/images/IMG%5F3394.jpg - Kylfläns med fläkt sittandes på ett SBC industrikort.
http://fetting.se/images/IMG%5F3390.jpg - Lös 80x80 Papst fläkt för att visa hur fläktbladen ser ut och vilket håll de blåser.
http://fetting.se/images/IMG%5F3393.jpg - 120x120 Fractal fläkt, samma som ovan.
Inget ovan ovanstående kylflänsar med tillhörande fläktar överhettar trots att de blåser på och igenom flänsen.
Jises, varför lägger jag ner tid på det här egentligen...
January 6, 2004
Inte för att hålla med någon eller mena illa på något sätt. Men jag håller med Sebbe
Jag hade ett system som visade sig väldigt höga temperaturer speciellt CPU. Jag la märke till hur CPU fläkten satt och undrar om det kanske kunde vara den. Sedan ställde jag frågan här pga det.
Iofs klarade CPU fläkten att köra CPUn (p4 2.4ghz) men när jag sedan bytte upp mig till snabbare CPU (p4 3.0ghz) så märkte jag högre temperaturer och datorn startade om lite här och där pga det. Iofs så kanske inte fläkten är lämplig för nya cpun. Men jag provade att montera så att fläkten blåsar på kylflänsen och vips så är temperaturerna låga som det var på cpun innan. Datorn har varit igång nu i 4h utan temperaturförändringar eller omstarter tack vare det.
Jag har en känsla av att det har med det att göra. Jag kommer fortsättningsvis dock installera på detta sätt om inte manualen eller producent vill annat.
January 6, 2004
Snorch wrote: Blåser, alltså som bilden ovan visar?
Men som sagt tidigare, det är mycket möjligt det blir bättre med fläkten sugandes, det är bara prova vad som fungerar bäst. Det är för övrigt inte det diskussionen handlar om, utan om processorn överhettas eller inte.
Japp som bilden visar.
1 Guest(s)