May 5, 2005
Efter att ha läst några frågor och svar på forumet så verkar det som att de flesta tycker att Nvidia 6600 GT är det mest prisvärda/prestanda idag.
Är ATI helt ute ur leken nu? För ett par år sen, var det bara ATI som gälde:) Har inte hängt med speciellt bra.
Jag funderar på att skaffa ett 6600 GT, men har det då någon betydelse vilket märke jag köper? Är det stor prestandaskillnad eller är det bara programvaran som skiljer mest? T ex mellan ASUS och Inno3d? Vilket känns som kvalité mot budget, åtminstånde på namnet. Men inom grafikkort är jag inte så säker att ASUS tillhör de bästa. Mina ASUS grafikkort har varit sådär... Kanske Gainward är bäst av dessa tre? Har ingen erfarenhet av dom.
Är tacksam för alla möjliga svar.
May 5, 2005
Tack för rekomendationerna!
Jag glömde en viktig sak också. Framför allt ska kortet vara stabilt, ha få buggar till spel osv.
Det är där jag trott att Nvidia är mycket bättre än ATI. Har just nu ett Radeon 9600 XT, och prestandan är det väl inte fel på, men mycket buggar. T ex detaljer på spel som inte riktigt går som de ska, den kraschar med AGP x8, och nya drivrutiner som ibland förstör mer än gör nytta. Det beror säkert på åldern av kortet också. Men jag har helt enkelt upplevt mycket strul med detta ATI kort.
Det var 3 -4 år sedan jag hade Nvidia, och den hade jag inte mycket problem med. Men kanske Nvidia och ATI är lika idag vad gäller stabilitet.
January 8, 2005
Nvidias 6000 serie har många fina funktioner gentemot ATI's X serie.
prestanda mässigt så är det ingen större skillnad mellan dom 2 topp korten, men där i mellan är det stor skillnad, 6600gt går för ca! 1.4k och i den prisklassen är den oslagbar,
sen har ati några bra kort på 2k klassen
men för mig var XFX 6600gt PCI-E det självklara valet mellan prestanda och pengar, klarar allt för tillfället, och i bra grafik, kör doom3 i 1280x1024 med high grafix utan några som helst problem lr lagg, har inte testat att maxxa kortet, men tror inte det klarar mkt högre.
rekomenderar starkt XFX och deras 6600gt
July 14, 2003
6600GT är väl det självklara valet i 1500kr klassen, runt där...men du kan ju få ett x850xt för 3500 och det är ju bland det bästa du kan få tag på (förutom nVidias 7800)... Så det beror väl på vad du vill lägga?
6800GT går väl för ca 2500 och X800XL för ca 2000...Alla dom korten är ju bra, är väl bara att köpa det du tycker att du har råd med!
Personligen hade jag valt nåt ATi kort då jag gillar deras kontrollpanel mer!
September 12, 2005
optimuz wrote: 6600GT är väl det självklara valet i 1500kr klassen, runt där...men du kan ju få ett x850xt för 3500 och det är ju bland det bästa du kan få tag på (förutom nVidias 7800)... Så det beror väl på vad du vill lägga?
6800GT går väl för ca 2500 och X800XL för ca 2000...Alla dom korten är ju bra, är väl bara att köpa det du tycker att du har råd med!Personligen hade jag valt nåt ATi kort då jag gillar deras kontrollpanel mer!
Jag hatar dock att uppdatera ATi-drivrutiner, det skall alltid jävlas för mig, hur jag än gör som. Hur som helst så rekomenderar jag ett x800XL med passiv kylning (har för mig att det skall finnas sådana), om du inte prompt skall överklocka den. Jag hatar ljud :E
May 5, 2005
Tack för alla svar och råd!
Men om jag nu tänker köpa ett 6600 GT, så undrar jag ändå om någon tror att märket har någon betydelse? Kan ett märke skilja sig mycket från ett annat? Då menar jag i kvalité och prestanda, inte vilka program som ingår för det är ganska ointressant.
September 12, 2005
suain81 wrote: Tack för alla svar och råd!
Men om jag nu tänker köpa ett 6600 GT, så undrar jag ändå om någon tror att märket har någon betydelse? Kan ett märke skilja sig mycket från ett annat? Då menar jag i kvalité och prestanda, inte vilka program som ingår för det är ganska ointressant.
Njae... bara om de går från nvidias referenser. En del är överklockade som standard, andra är egentligen sämre kort fast klockade. Håll dig borta från MSI, de gjorde en sådan fuling och därmed gillar jag inte deras 6600 kort längre. Gainward har bättre minnen på vissa modeller (brukar betäcknas med t.ex. "...2ns..." dvs minnen som "reagerar" på 2ns 🙂 Vilket är bra 🙂 Man nämner det inte om det är sämre än orginal, vet du 😉
November 18, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Snowman89]köp x800gt, spöar 6600gt, bättre bildkvalite och allt
Vad jag hört så är det beroende på spel. I vissa spel är 6600GT mycket bättre.
som i vilket?
har klockat mitt x800gt lite smått nu och då får jag nästan 11k i 03 och nästan 5k i 05, vilket 6600gt klarar det?
December 5, 2001
Snowman89 wrote: [quote=Sardaukar][quote=Snowman89]köp x800gt, spöar 6600gt, bättre bildkvalite och allt
som i vilket?
har klockat mitt x800gt lite smått nu och då får jag nästan 11k i 03 och nästan 5k i 05, vilket 6600gt klarar det?
Väldigt intressant...3DMark är inget spel. Du får nästan samma poäng som mitt X800XT.
Vet inte vilka spel. Doom3-motorn kanske. Där har nVidia alltid varit starkast.
March 15, 2004
Om du köper ett 6600GT-kort så välj det som är billigaste. Det är ju samma komponenter i alla 6600GT-kort, men olika företag som tillverkar dem. Det är dock inte riktigt hela sanningen, utan kan nog ändå diffa några tiondels procent i prestanda, men jag tycker du köper det billigaste. Väg även in vilken kringutrustning som följer med kortet, det kan också ha betydelse.
January 12, 2003
Snowman89 wrote: [quote=Sardaukar][quote=Snowman89]köp x800gt, spöar 6600gt, bättre bildkvalite och allt
som i vilket?
har klockat mitt x800gt lite smått nu och då får jag nästan 11k i 03 och nästan 5k i 05, vilket 6600gt klarar det?[/quot
Vilket X800GT är det som du har?
November 18, 2003
Retrogamer wrote: [quote=Snowman89][quote=Sardaukar][quote=Snowman89]köp x800gt, spöar 6600gt, bättre bildkvalite och allt
som i vilket?
har klockat mitt x800gt lite smått nu och då får jag nästan 11k i 03 och nästan 5k i 05, vilket 6600gt klarar det?[/quot
powercolor x800gt, letar även efter ett bios som ska höjja prestandan upp till 7%
September 12, 2005
Snowman89 wrote: [quote=Retrogamer][quote=Snowman89][quote=Sardaukar][quote=Snowman89]köp x800gt, spöar 6600gt, bättre bildkvalite och allt
som i vilket?
powercolor x800gt, letar även efter ett bios som ska höjja prestandan upp till 7%
😛 Vänligen skicka ett PM när du hittat den 🙂 Vill ha 😀
1 Guest(s)