March 11, 2003
optimuz wrote: Word Anonymouskiller!
Sen undrar jag isf varför AMD's FX processorer bara har singlecore om dualcore är så mycket bättre i spel? :bok:
Läs på lite. Det troliga är att FX-60 som kommer framåt i vinter blir den sista FX:en utan dualcore. Knappast beroende på att det är överlägset med singelcore. Nvidia har släppt drivare som ger stöd för att utnytja dubbla processorer. Det ger effekt, vare sig man vill erkänna det eller inte. Likadant är nog de flesta speltillverkarna medvetna om att de kommer att bli tvugna att gå den här vägen. Epic och andra gnäller emot, men det kommer knappast att hjälpa. Då blir de lämnade kvar.
I dagens spel är inte processorn den främsta flaskhalsen, utan grafikkortet. Alla effekter kräver mycket grafikkraft, men AI-beräkning, fysiken och annat ickegrafiskt ligger kvar på samma nivå som tidigare. Visst, om man ökar på fysikhanteringen drastiskt, så kanske processorkraven går upp, men det kommer snarare att boosta än mer för dubbla kärnor.
July 14, 2003
Ja men återigen, du tjänar inget på en X2 i dagens läge, men om man vill "framtidssäkra" sig så kan man väl köpa en om man vill. Men det har aldrig gått att framtidssäkra sig och kommer förmodligen aldrig gå i PC-världen. 🙂
Du tjänar ju mycket mer på att köpa en 3200+ och ett 7800GTX än en X2 4800+ och bara ha råd med ett 6800GT, you read me? 🙂
Jag vet att Dual-core är framtiden, men jag handlar inte saker för framtiden, jag handlar det som fungerar bäst i dagens läge!
March 11, 2003
optimuz wrote: Ja men återigen, du tjänar inget på en X2 i dagens läge, men om man vill "framtidssäkra" sig så kan man väl köpa en om man vill. Men det har aldrig gått att framtidssäkra sig och kommer förmodligen aldrig gå i PC-världen. 🙂
Du tjänar ju mycket mer på att köpa en 3200+ och ett 7800GTX än en X2 4800+ och bara ha råd med ett 6800GT, you read me? 🙂
Jag vet att Dual-core är framtiden, men jag handlar inte saker för framtiden, jag handlar det som fungerar bäst i dagens läge!
Jo, men nu var ju frågan om 3700+ eller 3800+ X2. Prisskillnaden är ungefär en tusing, och jag menar att det kanske är värt den skillnaden. Egentligen är jag tveksam till att någon egentligen behöver mer än 3000+, men vi kanske inte skall gå in på det.
Ingen har pratat om att framtidssäkra sig. Vi pratar om upplevd prestanda. Det är ingen tvekan om att det redan ger bra prestanda med X2. I spel visar tester på att det ger runt 20% mer än en ensam processor med samma frekvens. I min bok är det ganska mycket. Och detta är bara vid grafikhantering. Om man kollar in tråden om hur mycket processer folk har igång, så inser man ganska kvickt att det inte bara är spelet som rullar. Det är en massa annat skit i bakgrunden hos de flesta användare, och sånt segar ner en singelprocessor ganska avsevärt.
March 11, 2003
optimuz wrote: Så att nVidia's nya drivrutiner ser till att sprida ut alla olika threads mellan de båda kärnorna? Om så är fallet vilket jag missat isf, då blev en X2 klart mer intressant men som jag förstått det så finns det inget stöd för X2 än och därför är prestandavinsten 0!
Hur det funkar vet jag inte, men jag misstänker att drivrutinen låter den minst belastade kärnan göra grafikberäkningarna. Det ger i alla fall en dokumenterad prestandaökning jämfört med en ensam processor.
March 11, 2003
optimuz wrote: Det låter ju iofs bra... Man kanske skulle testa sig en X2 innan man fortsätter dissa dom :bgrin: Fast om du har pressad budget så lär ju en 3000+ och ett 7800GTX vara en bättre combo för spel jämfört med en X2 och ett sämre grafikkort iaf!
Jo, fast frågan är om inte t.ex. 7800GT i kombination med 3800+ X2 är ungefär lika bra i spel, och betydligt bättre på mycket annat. Som jag påpekade tidigare, så är det ju faktiskt ganska många som har en hel del processer gående samtidigt som de spelar.
Sen handlar det ju ganska mycket om vilka upplösningar folk spelar i. Ibland undrar jag varför folk köper toppkort, och sen sitter och kör CS i 800x600....
July 14, 2003
Jo det kanske kan stämma... Fast om du spelar i högre upplösningar så verkar det ju som att processorn spelar mindre roll, så länge den är på över 3000+/3GHz så verkar det bara vara grafikkortet som spelar in i princip... Hur som helst så skadar det väl inte att ha 2 kärnor 🙂
2 Guest(s)