Vilket alternativ är bäst i dagsläget? *köpråd efterfrågas*|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket alternativ är bäst i dagsläget? *köpråd efterfrågas*
Appoc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 24, 2006 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Edit:
Motivera gärna er röstning och svara på frågorna ang. varje alternativ!

Detta är min första post här på NH och detta verkar vara en trevlig site med många datorkunniga så vände mig hit för att se om man kan få lite respons på mitt "problem" 🙂

Ska fatta mig kort, jag har i dagslägen följande system:
Moderkort: MSI 865PE Neo2-V (s478)
Grafikkort: PowerColor Radeon 9800Pro 128MB
CPU:Intel P4 Prescott 3,2GHz HT (s478)
Nätagg: TT PurePower 350W Silent 0dB

och är väldigt sugen på att upgradera men känns lite vanskligt just nu då conroe etc. lurar runt hörnet.

Jag har plockat ihop 3 alternativ och skulle gärna vilja veta vad ni anser om de olika alternativen, samt att att ni yttrar er åsikt om vilket alternativ som vore bäst att satsa på (allt är cirka-priser).

--------------------
Alternativ 1 (s478):
--------------------
Upgradera med nytt moderkort tills vidare för att använda bättre grafikkkort.

- Byta ut moderkort mot ett av samma socket, med PCIe (400-800:-) (Vilket moderkort rekommenderas?)
- Köpa nVidia 7900GT (3,3k)

- Köpa 2GB DDR RAM? (1,6k)
- Eventuellt köpa nytt nätagg om det skulle behövas och slippa vid nästa update? (tagan easyc. 530W - 1,3k)

Vid senare tillfälle köpa nytt moderkort för Conroe + moderkort (eller annat aktuellt och bra system)

Totalt pris (allt): 6,8k +/- 200:-

--------------------
Alternativ 2 (s939):
--------------------
Köpa ett bra AMD-baserat system att ha i ~1½-2år för att sedan upgradera.

- Köpa Opteron 165 (3,2k)
- Köpa s939-moderkort (1k)
- Köpa 2GB DDR RAM (1,6k)
- Köpa nVidia 7900GT (3,2k)
- Köpa nätagg 490/530W (tagan easyc. - 1,3k)

Totalt pris: 10,3k

--------------------
Alternativ 3 (s775):
--------------------
Förbereda inför Conroe. (utgår från det att jag förstått att Conroe kommer använda sig av s775).

- Köpa ett bra s775-moderkort som kommer fungera med Conroe (vilket rekommenderas?)
- Köpa en CPU som inte är allt för dålig (iaf bättre än min nuvarande, vill ej känna nergradering, vilken modell och prisklass handlar det om?)
- Köpa 2GB DDR2 RAM (moderkort som är kompitabla med Conroe kräver DDR2?, vilka, vilken prisklass handlar det om?)
- Köpa nätagg som är kompitabelt och klarar att driva systemet med conroe (530W, tagan easyc.?)
- Samt köpa nVidia 7900GT

Totalt pris: ? Men uppskattningsvis omkring samma pris som Alt. 2, eller är jag ute och cyklar och har för höga förhoppningar? ^^

-------

Värt att nämna är att jag inte tänkt monsterklocka, men lite test-klockning kommer antagligen förekomma...

Edit: Wtf, 132 visningar men endast 11 har röstat och INGEN har kommenterat, geez... Komigen nu då NH!?

Tack på förhand
Appoc

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL