December 31, 2006
Har haft några datorer med ganska många hårddiskar av varierande märken. Vilket märke bör jag egentligen satsa på? För ett par år sedan hade jag ett antal Western Digital Caviar-diskar men varenda en gick sönder på mindre än ett år och nu senaste har jag satsat till 100% på Samsungs diskar men nu har dessa också börjat krångla. Vilket märke bör jag egentligen satsa på för mina framtida köp?
May 17, 2002
Jag skulle rekommendera seagate pga ljudnivån. WD låter oftast väldigt mycket. Dock har jag en gammal 120GB Seagate och en ännu äldre WD som båda hållt i över 5 år. Det låter som om du har fått dåliga diskar! Använder du dem jättemycket??
Garantin brukar väl vara längre än ett år? Är det inte 3 år på elektronik nuförtiden?
välkommen till forumet förresten!
December 31, 2006
airman wrote: Jag skulle rekommendera seagate pga ljudnivån. WD låter oftast väldigt mycket. Dock har jag en gammal 120GB Seagate och en ännu äldre WD som båda hållt i över 5 år. Det låter som om du har fått dåliga diskar! Använder du dem jättemycket??
Garantin brukar väl vara längre än ett år? Är det inte 3 år på elektronik nuförtiden?
välkommen till forumet förresten!
Man tackar, ja vi är väl alla nybörjade på forumet någon gång. Du säger att jag ska välja Seagate, hur är det med kvalitén på deras diskar? Jovisst utnyttjade jag garantin men det var väldigt störande när man va tvungen att skicka tillbaka disk efter disk, säkerhetskopiera, kopiera till den nya disken osv. WD vågar jag nog inte prova igen. Samsung är jag nog villig att ge en chans till. Deras diskar har ju inte gått sönder än, de klickar bara väldigt skumt ibland när jag använder dom.
December 31, 2006
Glennswe wrote: Det är väl inte så att du sätter dom för tätt så dom går varma? Låter ju knepigt att dom går sönder hela tiden. Kolla tempen på dom. Jag föredrar dock WD framför Seagate men som sagt, smaken är som baken 😀
Där har du faktiskt rätt Glennswe, mina diskar sitter så tätt som möjligt. Det borde man kanske göra något åt.
August 16, 2003
många säger att Samsung är bäst, jag har inte vågat gå över till dom än bara.
dom 3 senaste diskarna som jag har köpt har varit Seagate + att pappa har två styckna, det har aldrig varit något problem med dom.
nästa hårddisk jag köper avgörs kanske av priset mellan Seagate och Samsung.
ja Seagate har 5 år, vilka som har följt efter kommer jag inte ihåg.
March 14, 2001
light44 wrote: [quote=Glennswe]Det är väl inte så att du sätter dom för tätt så dom går varma? Låter ju knepigt att dom går sönder hela tiden. Kolla tempen på dom. Jag föredrar dock WD framför Seagate men som sagt, smaken är som baken 😀
Där har du faktiskt rätt Glennswe, mina diskar sitter så tätt som möjligt. Det borde man kanske göra något åt.
Största anledningen till att diskar går sönder att det går varm hela tiden, skaffa bättre kylning och välj sedan de diskar du själv vill ha. Alla märken är så pass bra nu att det spelar mindre roll egentligen, något märke kanske är lite tystare än det andra men generellt spelar det mindre roll vad du väljer.
Men se till att du kyler dem ordentligt annars kan du räkna med problem på de nya diskarna också..
September 5, 2001
rekomenderar Samsung eller Seagate. Bra tysta och snabba diskar som aldrig har krånglat för mig, du har säkert fått ett par måndags exemplar av samsung diskarna 😉 Skulle hålla mig så långt som möjligt ifrån Hitachis diskar, knappt ens ta i dom med tång. Så jäkla snabba och tysta i början, men det ändrar sig snabbt... Har provat åstskilliga modeller och bytt ut dom antalet gånger så detta kan jag tyvärr inte skylle på måndags ex :S
February 17, 2004
Samsung diskar kör jag nu och de är riktigt tysta och svala, bästa diskarna enligt mina erfarenheter. Western Digital diskar är med bra men låter mycket.
GA-EX58-UD4P | Core I7 920 | Gainward 260 GTX GS | Corsair 3x2GB DDR3 | 2x30GB OCZ Vertex RAID0 | Antec NeoHE 550W
September 3, 2001
själv är jag kär i min maxtor maxline III, den har 5 års garanti och enligt tillverkaren o nåra recensioner så är den gjord för bruk i servrar och därmed rätt så motståndskraftig för slitage osv, det ska vara lite bättre kvalite på delarna ... enligt dom själva då. Jag är iaf ganska nöjd ^^ .
February 12, 2003
Jag har en Maxtor, en WD och en Samsung för tillfället, jag skulle ranka Samsungen som lite bättre än WD'n, eftersom det är SATA/300 på Samsungen, och den är lite bättre i HDtach helt allmänt, men Maxtorn har närmare 16ms åtkomsttid och sequential read är helt horribel. Som om det inte vore nog, så låter disken apa också.
Skulle vilja köra deras diagnostikprogram och kolla om det föreslår RMA, men Maxtors program är det enda som inte hittar mina diskar, alla andra tillverkares program hittar dem...
May 8, 2001
Köpte precis en Samsung 500GB (T166 tror jag modellen heter). Mkt lagingsutrymme för pengarna men den låter ungeför lika mkt som min Seagate 7200.10 (320GB) MEN tyvärr så vibrerar Samsungen också på ett mkt irriterande sätt! Detta gör att mitt chassi börjar låta. Lägger man handen på sidan av chassit och trycker till så slutar chassit låta men man hör fortfarande diskens vibrationer. Disken sitter i ett Antec Sonata så den är är fastskruvad med gummiskydd mellan disk och chassi. AAM har jag ställt på Normal men det påverkade inte vibrationerna. Kanske Samsungdiskar med bara två plattor är ett bättre alt?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
April 23, 2003
Kame_boy wrote: själv är jag kär i min maxtor maxline III, den har 5 års garanti och enligt tillverkaren o nåra recensioner så är den gjord för bruk i servrar och därmed rätt så motståndskraftig för slitage osv, det ska vara lite bättre kvalite på delarna ... enligt dom själva då. Jag är iaf ganska nöjd ^^ .
Har för mig att det faktiskt bara är annan firmware i en maxline-disk än motsvarande diamondmax-disk. Jag har inte något emot MaxLine-serien för det dock, kör själv fyra stycken. 🙂 Synd att det är svårt att få tag på dom nu förresten.
2 Guest(s)