Vilket grafikkort för BRA TV-out bild?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket grafikkort för BRA TV-out bild?
Torx
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 24, 2002 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall köpa ett nytt grafikkort. Kortet skall främst användas för att skcika ut tv-signal till TV och vill därför att dess främsta egenskap skall vara att skicka ut just en bra tv-signal.

Något som har ett bra kort att rekommendera som inte kostar skjortan?

// Torx

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
186112
July 24, 2002 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

med den specifikationen så har du ungefär filtrerat så du har typo 95% av alla grafikkort att välja på som finns på marknanden.

Men om det är ditt enda krav så säger jag G4 MX

morgaes
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
186141
July 24, 2002 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa.. kolla om du hittar ett Matrox G450 begagnat typ. Torde inte kosta alltför många kronor och har bra tv-ut.

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
186251
July 24, 2002 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp istället ett G4MX tv-out!!!

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
186265
July 24, 2002 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

yeah G4MX-4life!

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
186779
July 26, 2002 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jämför olika tv-out chip: http://tvtool.info/index_e.htm

Powder
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
186983
July 27, 2002 - 3:27 am
sp_Permalink sp_Print

Vill du ha hög kvalite?
Skaffa ett ATi

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
187022
July 27, 2002 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Gainward GeForce 4-kort (MX och Ti) har fett bra TV-ut. Mycket bättre än något ATi-kort jag provat.

Weyland
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 133
187107
July 27, 2002 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp för guds skull INTE ett GF4MX! 😉

...integrerad tv-ut-krets som aldrig någonsin kommer att stödjas av tv-tool... så om du inte vill lida av extremstora svarta kanter när du glor på film så 'stay away'! 😉

GF4 Ti är inte bättre dem heller, men TVTool funkar iaf - även om du inte kan köra dubbla skärmar/twinview längre då...

..bästa tv-ut - matrox! Eller ett ATI radeon - det bara är så... 😉

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
187116
July 27, 2002 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Weyland wrote: Köp för guds skull INTE ett GF4MX! 😉

...integrerad tv-ut-krets som aldrig någonsin kommer att stödjas av tv-tool... så om du inte vill lida av extremstora svarta kanter när du glor på film så 'stay away'! 😉

GF4 Ti är inte bättre dem heller, men TVTool funkar iaf - även om du inte kan köra dubbla skärmar/twinview längre då...

Funkar inte tv-tool på mx-korten? Vart har du fått detta ifrån... testat? läst?

phunqe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
187132
July 27, 2002 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

DrMicke wrote: [quote=Weyland]Köp för guds skull INTE ett GF4MX! 😉

Från tv-tools hemsida:

"On GF4-MX cards you will also find the chip which introduces itself in the display properties as NV17. This is a development from nVidia. It´s not an external chip on the graphics card board like the other ones, but it´s integrated in the VGA chip directly. Eventually there will be a special test of this TV encoder shortly. It is very likely that the main purpose of this encoder is to be a cost effective, or just cheap solution. One can consider that the qualities and the number of features cannot compete to the other external chips. Note: The NV17 will not be supported by TVTool because of a complete lack of documentation by the manufacturer."

Vidare säger han att Conexant CX25871 är helt klart det bästa tv-ut chippet. Jag håller med, har ett sådant på mitt grafikkort (Leadtek GF3 TDH) och bättre bild får jag leta efter. Om jag kör en dvd vob fil till tv ser jag i stort sett ingen skillnad mellan min dvd och dator (med SVHS sladden). DivX filmer blir även de super.

Se till att ditt gfx kort har CX25871 om du skall köpa nytt! =)

phunqe
Siktar mot toppen
Medlem
187133
July 27, 2002 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tv-Tool är för övrigt ett skitbra program. Så pass att jag betalade för det. Helt klart värt de 100 spännen =)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
187150
July 27, 2002 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

phunqe wrote: Tv-Tool är för övrigt ett skitbra program. Så pass att jag betalade för det. Helt klart värt de 100 spännen =)

Hehe å andra sidan är nVidia enda företaget som envisas med att ha så snåla kontrollpaneler att man måste använda ett tredjepartsverktyg.
Sådan här grundläggande kontroll borde vara självklart tycker man, definitivt inget man måste betala för iaf.
(samma sak gäller för deras kontrollpaneler för DirectX, helt under all kritik. endast matrox är sämre)

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
187383
July 28, 2002 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

phunqe wrote: [quote=DrMicke][quote=Weyland]Köp för guds skull INTE ett GF4MX! 😉

Från tv-tools hemsida:

"On GF4-MX cards you will also find the chip which introduces itself in the display properties as NV17. This is a development from nVidia. It´s not an external chip on the graphics card board like the other ones, but it´s integrated in the VGA chip directly. Eventually there will be a special test of this TV encoder shortly. It is very likely that the main purpose of this encoder is to be a cost effective, or just cheap solution. One can consider that the qualities and the number of features cannot compete to the other external chips. Note: The NV17 will not be supported by TVTool because of a complete lack of documentation by the manufacturer."

Vidare säger han att Conexant CX25871 är helt klart det bästa tv-ut chippet. Jag håller med, har ett sådant på mitt grafikkort (Leadtek GF3 TDH) och bättre bild får jag leta efter. Om jag kör en dvd vob fil till tv ser jag i stort sett ingen skillnad mellan min dvd och dator (med SVHS sladden). DivX filmer blir även de super.

Det står "The NV17 will not be supported by TVTool because of a complete lack of documentation by the manufacturer" det betyder att det ej är supporterat, det säger inte att det inte fungerar... eller har du mer information angående det? 😕

phunqe
Siktar mot toppen
Medlem
187438
July 28, 2002 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

DrMicke wrote: [quote=phunqe][quote=DrMicke][quote=Weyland]Köp för guds skull INTE ett GF4MX! 😉

Från tv-tools hemsida:

Det står "The NV17 will not be supported by TVTool because of a complete lack of documentation by the manufacturer" det betyder att det ej är supporterat, det säger inte att det inte fungerar... eller har du mer information angående det? 😕

GF4-MX funkar INTE med Tv-Tool wink
Så länge nVidia inte släpper specifikationen för det, kommer det heller inte stödjas..

Slutsats: Om du vill ha bra tv-ut skall du INTE köpa ett GF4-MX, eftersom nvidias egna tv-ut "kontrollpanel" suger stenhårt. Går inte att få fullscreen på tv:n med nVidias egna (alltså att bilden täcker hela tv:n). Något annat märke typ ATi kan jag inte uttala mig om, har inte testat. Jag antar att deras inbyggda tv "kontrollpanel" kanske är bättre.

Klockenstein
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 560
187666
July 28, 2002 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hrm, mitt gammla ATI Rage 128 Pro hade kalasbild på tv'n, inte nyaste kortet men jag é nästan säker på att dom gör sämmre nu =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL