December 17, 2006
Byggde ihop en dator i vintras. Då hade jag mest tänkt att surfa, kolla på film och ordbehandla. Nu har det mer och mer blivit att jag spelar också. Blanda annat Vanguard - Saga of heroes. Mitt nuvarande grafikkort (ett Nvidia GeForce 7600 GS) räcker inte längre till. Har bara kunnat spela med låg upplösning inställd och kortet bli ofta för varmt (har varit uppe kring 100 grader).
Så nu letar jag efter nåt lite dyrare kort. Man ska kunna ha hög upplösning i Vanguard och andra nyare spel och slippa allt för mycket krångel.
Det kan tilläggas att jag använder en 20" SyncMaster 206BW som skärm.
May 14, 2003
Skriv lite mer vad du har för dator spec : )
Lite tankar innnan bara...
Om du köper ett kraftigare grafikkort klarar då dit nätagg med det.
dvs är det ett 350w, 400w,,,,600w
Om du har problem med värme på dit nyvarande grafikkort. Titta om kylningen i burken är bra. Är processorn sval osv.
Nu till grafikkorten : )
Det värsta du kan köpa är väl ett nvidia 8800 gts kort (undantag GTX)
Dock ska du vara medveten om att det kräver ett bra nätagg. Det tar även massor med plats. Så har du en liten låda så blir det problem
Kortet finns i olika versioner en som har 640 mb och en med 320 mb.
I de flesta testerna så är det ingen jätteskillnad mellan dessa.
Nästa kort som är lite sämre är ett 8600 gts är väl det kortet som är bäst pris prestanda har dock ingen erfarenhet av kortet.. hoppas att någon annan fyller i lite info om det : )
Men 8600 kortet verkar vara det bästa köpet just nu.
March 11, 2003
n0pax wrote: Skriv lite mer vad du har för dator spec : )
Lite tankar innnan bara...
Om du köper ett kraftigare grafikkort klarar då dit nätagg med det.
dvs är det ett 350w, 400w,,,,600w
Om du har problem med värme på dit nyvarande grafikkort. Titta om kylningen i burken är bra. Är processorn sval osv.
Nu till grafikkorten : )
Det värsta du kan köpa är väl ett nvidia 8800 gts kort (undantag GTX)
Dock ska du vara medveten om att det kräver ett bra nätagg. Det tar även massor med plats. Så har du en liten låda så blir det problem
Kortet finns i olika versioner en som har 640 mb och en med 320 mb.
I de flesta testerna så är det ingen jätteskillnad mellan dessa.Nästa kort som är lite sämre är ett 8600 gts är väl det kortet som är bäst pris prestanda har dock ingen erfarenhet av kortet.. hoppas att någon annan fyller i lite info om det : )
Men 8600 kortet verkar vara det bästa köpet just nu.
8600gts verkar ju faktiskt inte vara något vidare, när man läser tester på det. Ligger i samma läge som 7600-serien, fast med DX10. Då hade jag nog hellre satsat på ett 8800-kort, och om det är för dyrt, ett 1900-någonting.
December 17, 2006
Ok. Så här ser mitt sytem ut:
Processor: Intel Core 2 Duo 1,86Ghz
Moderkort: ESC P965T-A
Låda: Antec Solo Miditower
Nätagg: NothQ 4775-500S, 500W
Jag använder det integrerade ljudkortet så det är bara det nuvarande grafikkortet som sitter i PCI-Express-platserna nu. Så det finns väl en del utrymme där omkring. Vet inte hur mycket plats ett bättre grafikkort tar dock.
Kylningen verkar fungera ok i datorn i övrigt. Processorn ligger enl. SpeedFan på ca 32 grader.
Om man tar t.ex. ett 8800 GTS, skiljer sig de olika tillverkarnas varianter åt mycket? Eller har det liten betydelse vilket man väljer. Kommer ett kort på 320 MB att räcka ett tag framöver?
December 17, 2006
Dinos wrote: Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.
Annars säger jag som de övriga; 8800GTS.
Jag vet inte vad DX10 innebär mer än det jag läst mig till här i forumet. Antar att det är nån form av ny standard som kan vara bra att ha inför framtiden?
Har förresteren lagt märke till att många speltillverkare har Nvidia-loggan på förpackningar och i början av spel. Har detta nån pratkisk betydelse eller är det bara nån form av reklam? Fungerar ATI lika bra till dessa spel?
March 11, 2003
Åderpålen wrote: [quote=Dinos]Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.
Jag vet inte vad DX10 innebär mer än det jag läst mig till här i forumet. Antar att det är nån form av ny standard som kan vara bra att ha inför framtiden?
Har förresteren lagt märke till att många speltillverkare har Nvidia-loggan på förpackningar och i början av spel. Har detta nån pratkisk betydelse eller är det bara nån form av reklam? Fungerar ATI lika bra till dessa spel?
Jepp, DX10 är en ny standard för grafikkort. Angående spelen, så är det nog tyvärr så att en del av de spel som har Nvidia "meant to be played"-märkning, också defacto presterar bäst med Nvidia-kort. Samma sak gäller ju för att vissa spel går bättre med ATi-kort. Dock så fungerar ju i stort sett alla spel oavsett vilken krets du kör på. Jag märker inte någon enorm skillnad, men sen är jag inte så kräsen på fps heller.
September 1, 2002
Åderpålen wrote: [quote=Dinos]Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.
DX10 kommer att bli den nya standarden svar ja, men det lär nog dröja ett tag innan det etablerar sig.
Ett 8800 GTS klarar av DX10 också 😉 Tänkte mest bara att ATIs kort kanske erbjuder en bättre pris/prestanda-ration.
I regel fungerar ATI's kort lika bra som ett "Nvidia-logo-spel" förutom i spel som har samma motor som Doom3 och Quake4.
December 17, 2006
December 17, 2006
1 Guest(s)