Vilket grafikkort ska jag välja?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket grafikkort ska jag välja?
Alfa-unicorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 4, 2007 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Byggde ihop en dator i vintras. Då hade jag mest tänkt att surfa, kolla på film och ordbehandla. Nu har det mer och mer blivit att jag spelar också. Blanda annat Vanguard - Saga of heroes. Mitt nuvarande grafikkort (ett Nvidia GeForce 7600 GS) räcker inte längre till. Har bara kunnat spela med låg upplösning inställd och kortet bli ofta för varmt (har varit uppe kring 100 grader).

Så nu letar jag efter nåt lite dyrare kort. Man ska kunna ha hög upplösning i Vanguard och andra nyare spel och slippa allt för mycket krångel.

Det kan tilläggas att jag använder en 20" SyncMaster 206BW som skärm.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1134739
May 4, 2007 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

8800gts 320 borde vara helt perfa.

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
1134740
May 4, 2007 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Skriv lite mer vad du har för dator spec : )

Lite tankar innnan bara...

Om du köper ett kraftigare grafikkort klarar då dit nätagg med det.

dvs är det ett 350w, 400w,,,,600w

Om du har problem med värme på dit nyvarande grafikkort. Titta om kylningen i burken är bra. Är processorn sval osv.

Nu till grafikkorten : )

Det värsta du kan köpa är väl ett nvidia 8800 gts kort (undantag GTX)
Dock ska du vara medveten om att det kräver ett bra nätagg. Det tar även massor med plats. Så har du en liten låda så blir det problem
Kortet finns i olika versioner en som har 640 mb och en med 320 mb.
I de flesta testerna så är det ingen jätteskillnad mellan dessa.

Nästa kort som är lite sämre är ett 8600 gts är väl det kortet som är bäst pris prestanda har dock ingen erfarenhet av kortet.. hoppas att någon annan fyller i lite info om det : )

Men 8600 kortet verkar vara det bästa köpet just nu.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1134743
May 4, 2007 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.

Annars säger jag som de övriga; 8800GTS.

denstore
Member
Medlem
1134744
May 4, 2007 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

n0pax wrote: Skriv lite mer vad du har för dator spec : )

Lite tankar innnan bara...

Om du köper ett kraftigare grafikkort klarar då dit nätagg med det.

dvs är det ett 350w, 400w,,,,600w

Om du har problem med värme på dit nyvarande grafikkort. Titta om kylningen i burken är bra. Är processorn sval osv.

Nu till grafikkorten : )

Det värsta du kan köpa är väl ett nvidia 8800 gts kort (undantag GTX)
Dock ska du vara medveten om att det kräver ett bra nätagg. Det tar även massor med plats. Så har du en liten låda så blir det problem
Kortet finns i olika versioner en som har 640 mb och en med 320 mb.
I de flesta testerna så är det ingen jätteskillnad mellan dessa.

Nästa kort som är lite sämre är ett 8600 gts är väl det kortet som är bäst pris prestanda har dock ingen erfarenhet av kortet.. hoppas att någon annan fyller i lite info om det : )

Men 8600 kortet verkar vara det bästa köpet just nu.

8600gts verkar ju faktiskt inte vara något vidare, när man läser tester på det. Ligger i samma läge som 7600-serien, fast med DX10. Då hade jag nog hellre satsat på ett 8800-kort, och om det är för dyrt, ett 1900-någonting.

Alfa-unicorn
Medlem
1134747
May 4, 2007 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ok. Så här ser mitt sytem ut:

Processor: Intel Core 2 Duo 1,86Ghz
Moderkort: ESC P965T-A
Låda: Antec Solo Miditower
Nätagg: NothQ 4775-500S, 500W

Jag använder det integrerade ljudkortet så det är bara det nuvarande grafikkortet som sitter i PCI-Express-platserna nu. Så det finns väl en del utrymme där omkring. Vet inte hur mycket plats ett bättre grafikkort tar dock.

Kylningen verkar fungera ok i datorn i övrigt. Processorn ligger enl. SpeedFan på ca 32 grader.

Om man tar t.ex. ett 8800 GTS, skiljer sig de olika tillverkarnas varianter åt mycket? Eller har det liten betydelse vilket man väljer. Kommer ett kort på 320 MB att räcka ett tag framöver?

Alfa-unicorn
Medlem
1134750
May 4, 2007 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.

Jag vet inte vad DX10 innebär mer än det jag läst mig till här i forumet. Antar att det är nån form av ny standard som kan vara bra att ha inför framtiden?

Har förresteren lagt märke till att många speltillverkare har Nvidia-loggan på förpackningar och i början av spel. Har detta nån pratkisk betydelse eller är det bara nån form av reklam? Fungerar ATI lika bra till dessa spel?

denstore
Member
Medlem
1134751
May 4, 2007 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ett GTS 320 borde klart räcka för att köra de flesta spel på max i din skärms upplösningar. Frågan är iofs hur mycket du är villig att betala för hög AA och liknande. Brukar du inte ställa upp de värdena när du spelar, så klarar du dig utmärkt på 320-modellen.

denstore
Member
Medlem
1134753
May 4, 2007 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Åderpålen wrote: [quote=Dinos]Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.

Jag vet inte vad DX10 innebär mer än det jag läst mig till här i forumet. Antar att det är nån form av ny standard som kan vara bra att ha inför framtiden?

Har förresteren lagt märke till att många speltillverkare har Nvidia-loggan på förpackningar och i början av spel. Har detta nån pratkisk betydelse eller är det bara nån form av reklam? Fungerar ATI lika bra till dessa spel?

Jepp, DX10 är en ny standard för grafikkort. Angående spelen, så är det nog tyvärr så att en del av de spel som har Nvidia "meant to be played"-märkning, också defacto presterar bäst med Nvidia-kort. Samma sak gäller ju för att vissa spel går bättre med ATi-kort. Dock så fungerar ju i stort sett alla spel oavsett vilken krets du kör på. Jag märker inte någon enorm skillnad, men sen är jag inte så kräsen på fps heller.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1134754
May 4, 2007 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Åderpålen wrote: [quote=Dinos]Jag tycker att du avvaktar tills ATI släpper sina mid-range DX10-kort. De bör inte vara allt för länge tills dess, ett par veckor kanske.

DX10 kommer att bli den nya standarden svar ja, men det lär nog dröja ett tag innan det etablerar sig.

Ett 8800 GTS klarar av DX10 också 😉 Tänkte mest bara att ATIs kort kanske erbjuder en bättre pris/prestanda-ration.

I regel fungerar ATI's kort lika bra som ett "Nvidia-logo-spel" förutom i spel som har samma motor som Doom3 och Quake4.

perzy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
1134761
May 4, 2007 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

7600 GS räcker inte längre till... eh verkar konstigt. Hur mycket RAM har du? Du bör ha minst 2 Gb, enligt undersökningar för att få maximal FPS i nyare spel.

I5, 8 Gb RAM, 750W Crucial, Win 8.

Alfa-unicorn
Medlem
1134796
May 4, 2007 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Perzy - Har 3 GB RAM. Spelen fungerar alltså med mitt nuvarande kort men det blir laggigt om jag maxar grafiken i spelen.

Alfa-unicorn
Medlem
1134800
May 4, 2007 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar i alla fall. Jag ska fundera vidare.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1136932
May 14, 2007 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

direktX 10 ersätter direktX 9 och kommer att var med i bl.a crysis och är bättre och fger möjligheter till en bättre upplevelse heöt enkelt! köp inte ett kort utan dirktX10!!!! (om inte du hatar spel)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL