January 23, 2002
Har suttit i några dagar å funderat på hur jag ska koppla för bästa möjliga prestanda vs. pris
Har kommit fram till två olika förslag.
Den huvudsakliga skillnaden mellan förslagen är att i det ena så måste TV:n ha 3 scartingångar och i det andra bara 2.
Tyvärr är det så att den där tredje scartingången på en TV gör att man måste gå upp en prisklass, det rör sig ungefär om 1000:- i prisskillnad.
Inte jättemycket pengar egentligen men när man samtidigt har möbelköp för X antal 1000-lappar att göra för flytt och man dessutom är studerande, då är 1000:- mycket. 🙂
Som ni då ser på bilderna nedan så får jag köra bild via coax istället för scart från Xbox vid det billiga alternativet. DVD-spelaren kan jag ju koppla till den lediga scartingången som blir på TV:n.
Men oavsett, blir det väldigt mycket kvalitétsskillnad på att köra coax istället för scart från DVD och Xbox till TV:n?
Titta på bilderna så förstår ni nog mer. 🙂
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Kort å gott, vilket av ovan alternativ rekommenderar ni att jag kör?
Ps. Vid alternativ 1 så blir det denna TV:n -> http://www.sony.se/view/ShowPr.....en+16x9+TV
Vid alternativ 2 blir det någon annat som Philips, Samsung, Panasonic m.fl. som har flera billigare 32" 100Hz med plant bildrör men bara 2 scart. Ds.
May 6, 2002
Steel wrote: Som ni då ser på bilderna nedan så får jag köra bild via coax istället för scart från Xbox vid det billiga alternativet. DVD-spelaren kan jag ju koppla till den lediga scartingången som blir på TV:n.
Men oavsett, blir det väldigt mycket kvalitétsskillnad på att köra coax istället för scart från DVD och Xbox till TV:n?
Du menar väl inte coax utan komposit (1 RCA för video). Det är ren dynga och långt ifrån scart-kvalitet. Men om du inte har så höga krav på kvaliteten när du lirar Xbox så funkar det kanske.
January 23, 2002
padda, menar givetvis komposit, var bara lite trött.
I alternativ 2 kör jag inte S-Video från dator till TV för att jag skulle få sätta den på den lediga scarten, där jag nog hellre sätter DVD-spelare.
Och S-Video ingången på TV:n vill jag reservera för annan utrustning.
Delph1, antar att du menar mellan DVD-spelaren och Stereon. Anledningen är att det faktiskt inte är alla DVD-spelare på marknaden som omvandlar icke digitala signaler till digitala för att mata ut på den optiska, vet inte hur det är med den jag tittat på. Likaså så klarar inte min förstärkare av att omvandla ljudet från den optiska ingången till analogt ljud för att mata ut det på t.ex. Tape-Out eller VCR-Out.
Oavsett så blir det nog alternativ 1 där jag kör bilden från DVD/Xbox via scart till TV:n och sedan ljudet till förstärkaren.
Bildkabeln från DVD/Xbox till förstärkaren har jag där bara för att kunna spela in klipp från dem till datorn.
June 28, 2001
Du vet att det går att köpa scartgrendosor va ?
Och om du kör med komposit se till att du inte använder vanliga "lakrissnören" dom saboterar ljud och bild väldigt mkt gämfört med kablar för ynka 100 kr på clas olsson.
Även scartkablar finns i budgetvarianter som förvränger ljud och bild.
1 Guest(s)