Vilket ljudkort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket ljudkort?
Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 780
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 22, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Då mitt integrerade ljudkort på mitt AN7 inte fungerar som jag vill så tänker jag köpa ett ljudkort. Dock har jag ingen aning om vilket, aldrig ens läst om ljudkort innan.
Har heller inte den bästa ekonomin så jag har inte flera tusenlappar att lägga på ljudkort och allt vad det heter.

Så det jag är ute efter är ett prisvärt ljudkort. Jag har inga värsting-saker att koppla in heller, något gammalt 2.1-system ifrån Logitech är allt jag har.

Sen undrar jag också ifall jag fortfarande kan koppla in front-utgångarna på chassit på ljudkortet jag köper?

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
981773
November 22, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Creative något skulle jag satsa på, bra jämn kvalité stödjs av allt till skillnad från uppstickare, gå in på någon sida där dom säljer ljudkort exempelvis Webhalen, titta på ljudkorten, låt behov/plånbok bestämma

ang front-utgångarna så beror det nog på vad det är för sladdar som går till frånten, om det är 3.5mm så ska det nog gå att lösa, men om det är någon kontakt som är avsedd för att stoppas i en skumm kontakt på moderkortet så kan det ju bli svårt

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
981780
November 22, 2005 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Köper du Creative så kan du glömma fronten om du inte är händig med lödkolv. Med tanke på att du har kört med ditt intergrerade ljudet så är nog det mesta bra. Ett Hercules Muse LT från ex. webhallen för 139 kronor bör räcka.

Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
981803
November 23, 2005 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Kontakterna från front-utgångarna är sådana små svarta kontakter som man sätter på piggar på moderkortet.

Så det är rätt kört att få dem att fungera ifall jag köper ett pci-ljudkort?

Så det är Creative som gäller? Bra kvalité/prestanda i förhållande till pris?

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
981805
November 23, 2005 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns vissa ljudkort som faktist lätt kan kopplas till fronten, Creatives ljudkort hör inte dit dock.

Creative är det som gäller om man lirar mycket spel/vill ha EAX utan extrem preatndaförlust

Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
981806
November 23, 2005 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

Har sett på vissa bilder på Creative-korten att det finns såna piggar men jag antar att dessa piggar inte är till att koppla front-utgångar?

Jag spelar rätt mycket, främst Cs och Wow men även andra spel som jag kommer över. Sen blir det en hel del musik också.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
981814
November 23, 2005 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

jag har hört att Hercules Muse 5.1 DVD Gamesurround ska vara väldigt trevligt, för ett oerhört bra pris! Du får med PowerDVD för ca 270:-

jag ska nog satsa på ett sådant!

rico01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
981820
November 23, 2005 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Finns inte mycket att välja på om du spelar mycket. Creative är de enda kort som stödjer mer än EAX2 (eller om det är 3). Creative har också de bästa PCI ljudkorten gällande ljudkvalitet, med viss konkurrens av M-Audio Revolution gällande musik.

Jag begriper allvarligt talat inte att folk kan lägga flera tusen på ett grafikkort och sen blir snålare än Joakim von Anka när de ska köpa ljudkort. Är dock kostnaden en viktig ingridiens i valet kan du få ett bulk Creative Audio 2ZS för ca 600kr.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
981921
November 23, 2005 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

rico01, sant. ett grafikkort håller 1-2 år kanske, men ett ljudkort håller 5 utan problem.
jag ser det som att du har 3 alternativ.
antingen så köper du ett halvdåligt ljudkort för 2-300kr elller ett Creative Audio 2ZS för ca 600kr
eller kanske billigaste i X-Fi serien för 900kr elelr vad den nu kostar, sen kan man ju gå ännu högre, men det är dina krav som ska avgöra.
dom billigaste har kanske inte samma ljudkvalité och saknar funktioner som gör spelupplevelsen större och avlastar processorn, EAX Advanced HD är ju inte helt fel på ett ljudkort

Odehn
Kommer du hit ofta?
Medlem
981942
November 23, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inga krav som helst på ljudkort, bara jag slipper störningarna jag har på mitt integrerade.

Hade jag haft råd så hade jag gott och väl kunnat köpa ett ljudkort för flera tusen bara jag anser att det är värt det. Men nu behöver jag ett ljudkort snabbt och har inte ett pengaträd där jag kan plocka pengar.

Power-Dvd har man juh inte sen innan på flera skivor som följt med dvd-brännare m.m. 😉

Ska se om jag hittar någont matnyttigt om Creative´s ljudkort på internet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL