February 12, 2003
Sitter och verkligen måste ha ett nytt ljudkort, AC97 börjar tugga på mina nerver...
Hursomhelst, jag hade tänkt mig upp till 500:- (nej, HiFi-nirvana kommer inte till en för 500:-, jag vet det), för att någon gång i framtiden bränna lite grövre pengar på ett lite finare M-Audio-kort. Så var det tänkt i alla fall.
Som det ser ut just nu är väl el competizione som följer;
Creative Audigy SE - ~250:-
Creative Audigy 4 Bulk - ~500:-
Creative Soundblaster Live 5.1 - ~200:- (Men fruktansvärt tråkiga...)
Sen finns förstås Sweex-korten och liknande, men dessa rör jag inte av principskäl. Och brandrisken, förstås.
Jag har för mig att Audigy 4 ska vara ett ganska vettigt kort, right up there med X-Fi, eller har jag jättefel?
Sen finns det väl flera vettiga kort i prisklassen också, om nån har något att säga, hojta till. Jag är egentligen bara ute efter musik i stereo, skiter nästan fullkomligt i hur det låter i spel, bara musiken låter någorlunda rätt.
March 10, 2003
Jag skulle välja Audigy 4. Audigy SE är en snikvariant av Audigy 1, dvs bara marginellt bättre än Live! korten.
Titta även efter begagnade Audigy 2zs kort. Dom borde inte vara så dyra.
Skiljer inte alls mycket mellan A2zs och A4, lite bättre DACs på 4an om jag inte minns fel.
Annars så är det i princip samma.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 12, 2003
Ah, ungefär som jag misstänkte. Har förresten haft både SB Live! och Audigy SE, och visst var Audigy SE en smula bättre... Tog väl mest med SB Live! bara för att demonstrera lite. 😉
Men A2ZS borde väl kosta runt 3-400:- beggat isf, eller har jag fel? Iom att A4 ändå går på 500:- nytt...
1 Guest(s)