January 16, 2005
Vill ha det bästa moderkortet jag kan få för max 1100 kronor, inte mer!
Finns vissa krav:
s939
Pci-E (SLI ej nödvändigt)
bra integrerat ljud (behöver inte vara något über utan typ som det som finns på MSI Neo2 eller nåt)
Önskemål:
tyst, gärna passivt kyld NB
Alla ni som tänker skriva "lägg på ett par hundringar och ta ett DFi" kan lika gärna strunta i det för budgeten är väldigt tight.
Sen har jag läst att AsRocks Dual... något ska vara bra och billigt, dock tycker jag det verkar onödigt att köpa ett kort med agp port när jag ska köra med ett Pci-E kort. Sen har jag även hört att det inte ska vara något särskilt bra ljud till det kortet.
Har även kollat på en del ASUS kort bla. detta:
http://www.styggapojken.com/?p....._id=134132
Har dock inte kunnat hitta någon review på de! Nån som vet om det är bra. Annars har jag funderat på ett A8N-E fast jag har hört att den fläkten ska pajja väldigt lätt.
Hur som helst så kom med tankar angående de jag har nämnt eller ge förslag på andra!
(Resten av datorn är den som står i sign fast ett XFX 7800GT istället för mitt 9800)
January 16, 2005
January 16, 2005
men hur är det med fläkten
pajjar inte den lätt?
vad jag tycker är lite kass är om man ska vara tvungen att bryta garantin direkt bara för att den fläkten pajjar! annars verkar korte i sig vara riktigt najs!
EDIT: kan man sänka NB fläktens varvtal med speedfan eller nåt annat program?
kan man ens byta ut fläkten mot en Zalmanfläns utan att den tar i om man har ett stort grafikkort?
January 16, 2005
frågan är ju bara om det är lönt för min del att köpa ett kort med SLI med tanke på att jag inte har några planer på att köra med dubbla kort?
är det bra, asså du har inte haft en massa problem med ditt?
ser också att du har ett XFX 7800GT vilket är ett likadant kort som jag har planer på att inhandla. låter den fläkten mycket som sitter från början? (tänker mest när man inte är vid datorn, typ under natten)
January 16, 2005
just nu står det mellan
(vet att båda ligger lite ovanför budgeten
ASUS A8N-E 1025:-
Fördelar:
Billigare
Nackdel:
Fläkten pajjar lätt
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
och
Abit KN8 SLi 1199:-
Fördelar:
passivt kylt
alla ljudkrets egenskaper som behövs
Nackdel: Dyrare
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
En sak slog mig dock när jag kollade runt. Det som varit negativt med ASUS kortet är fläkten och om man bytar den försvinner garantin. Men då slog det mig att jag använder en Zalman 7700B AlCu kylare vilket betyder att jag måste byta plattan på baksidan och då rycker väl ändå garantin?
February 28, 2005
http://www.webhallen.com/prod......p?id=43118
kör på A8N-E alltså det där med att fläkten pajjar e skitsnack...fungerar helt perfekt...du kommer inte ångra dig...;) och i komplett så skrev en kille att man inte kan köra med en Arctic Cooling kylare på sitt grafikkort, det är ren skitsnack kör med det på mitt gfx utan problem...;)
January 16, 2005
du har inte haft några problem med kortet alls eller?
vill bara kolla så man inte går och köper något som man sen kommer ångra
måste säga att det lutar åt ett sånt här kort. det är lagom i pris och det har fått bra kritik. det enda som jag har oroat mig för är att fläkten ska pajja och att man inte kan byta ut den mot en passiv.
sen var det inte det att man inte kunde köra silencer om man hade en passiv zalman? hur som helst får det plats en zalman om man har ett stort grafikkort om man nu inte har en silencer på det?
December 14, 2005
Hadde problem först men det visade sig vara nätagget. För mig funkar kortet utmärkt (man hör aldrig att Abit krånglar om man inte klockar för mycket) men jag har inte klockat upp det så jag kan inte uttala mig om hur bra det är på det. Nackdelen är att ram:en sitter tätt och att floppyn sitter i botten. Jag löste det med att dra floppykabeln under moderkortet.
Vad gäller XFX-fläkten så vet jag inte för jag provade det inte ens innan jag bytte till Zalman VF700-CU. Det har jag i alla fall aldrig ångrat för ny är det tyyyst. Max 63 grader vid CoD2 och 5 volt på fläkten.
January 16, 2005
jag gjorde en kraftig u-sväng nu ikväll och beställde ett:
MSI K8N Neo4 FI nForce Ultra
och ett
XFX 7800GT 256Mb
Anledningen till modekortet var det att jag har kört med mitt Neo2 rätt länge och är helnöjd med. varför bryta ett vinnande koncept? (hoppas detta är lika bra). det verkar ju som om detta kortet är typ ett likadant kort fast med nF4 och PCI-E.
tack så mycket ändå för svaren, de satte en del myror i huvet på en men jag tror att det blev rätt beslut nu.
2 Guest(s)