December 7, 2006
Ska plocka ihop en ny burk. Har tyvärr stött på lite patrull under tiden. Har tidigare varit sjukt inställd på att ha Asus P5K-E/WiFi-AP som moderkort, men har nu börjat tänke om pga att det inbyggda wlan-kortet endast stödjer 54Mbps. Kortet har i princip allt det jag tror mig behöva.
Nu är då frågan. Vilket kort ska jag välja istället? Vilket märke är det som presterar bäst för tillfället? De jag tittat på är Asus P5KC och Gigabyte GA-P35-DS4.
Någon som har några åsikter om dessa tre (P5K-E är fortfarande med i matchen) kort, alternativt ett annat bättre. Ge mig gärna för- och nackdelar för de kort ni förespråkar. Moderkortet ifråga behöver inte ha wlan integrerat då jag har ett 300Mbps wlan-kort som sitter i nuvarande burk. Jag har dock lite småproblem med det kortet.
Det jag tänkt plocka ihop tillsammans med moderkortet är följande:
CPU: Intel Core 2 Duo E6550 2,33GHz 4MB 1333MT/s
Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB eller Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x1GB
Nätagg. Cooltek CT500BHE12CF 500W eller Corsair CMPSU-520HXEU 520W
Grafik: Sapphire Radeon HD 2600XT 256MB GDDR3 PCIe
DVD: Samsung SH-S203B
HDD: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
(+ två PATA-diskar till)
April 13, 2004
Det beror lite på vad du vill åstadkomma med mobot, skall du inte överklocka så funkar vilket kort som helst egentligen, skall du köra CF eller SLI så måste du välja ett kort med tv PCI-E osv....
Det som gör mest prestanda är vad du sätter i moderkortet inte själva brädan 😛
December 7, 2006
Mean Machine: Idag skulle det nog duga med DS3R som du nämnde men i framtiden kanske det blir tal om att köra CF samt att den inte har FireWire vilket jag kommer att behöva.
Jalle64: Har tänkt att klocka. Kanske inte det första jag kommer att göra. Vill dock att kortet ska tillåta mig göra det samt ha bra drivrutiner för det.
Tycker att det är lite småtjäckt att P5KC har stöd för både DDR2 och DDR3 vilket skulle innebära att jag inte behöver köpa nytt när DDR3 minnena blir tillräckligt billiga. Vi får se hur det lider.
July 14, 2005
Jag är mycket nöjd med min ASUS P5KC, det gick som en dans att installera och krävde knappt någon översyn av BIOS-inställningarna.
Dock missade jag att en liten kabel fanns som tillval om man kräde en serieport vilket jag behövde.
Så nu har jag köpt ett PCI-kort med två serieportar och en parallellport.
Kommer nog få användning av det men anser det slöseri med PCI-slottarna som är ganska få när PCI-E tar så mycket plats.
Har heller inget omedelbart behov av att överklocka och vill ge gärna läsa någon annans erfarenhet av det först.
Det är säkert inga problem med det välutrustade kortet som har Heatpipekylda kretsar och allt.
Ursäkta svadan men ville skriva lite om min erfarenhet av det kortet som underlättar minnesuppgraderingar!
1 Guest(s)