May 29, 2001
soom jag fattar det, så skriver han att det är bara en disk som används till paritet och det är en vanlig missuppfattning, det är raid 3 och 4 (som ingen använder) du håller med honom i början men sen ändrar du dig och skriver det korrekta: data och paritets data sprids jämt över diskarna.
Vill man vara riktigt paranoid så kan man dedikera en failover disk som kickar in automatiskt när en disk går offline, då kan man faktiskt tappa sammanlagt två diskar om systemet har hunnit göra en rebuild på failover (hotspare) disken
April 1, 2001
On 2001-10-01 00:21, gumbo wrote:
soom jag fattar det, så skriver han att det är bara en disk som används till paritet och det är en vanlig missuppfattning, det är raid 3 och 4 (som ingen använder) du håller med honom i början men sen ändrar du dig och skriver det korrekta: data och paritets data sprids jämt över diskarna.
Vill man vara riktigt paranoid så kan man dedikera en failover disk som kickar in automatiskt när en disk går offline, då kan man faktiskt tappa sammanlagt två diskar om systemet har hunnit göra en rebuild på failover (hotspare) disken
Också ska man ha allting i SCSI (6*80gb) och ett hårdvaruraid kort från adaptec så kostar lagringsmedian ca 0.5 mkr 😀
May 29, 2001
On 2001-10-01 00:45, Iceman wrote:
Vill man vara riktigt paranoid så kan man dedikera en failover disk som kickar in automatiskt när en disk går offline, då kan man faktiskt tappa sammanlagt två diskar om systemet har hunnit göra en rebuild på failover (hotspare) diskenOckså ska man ha allting i SCSI (6*80gb) och ett hårdvaruraid kort från adaptec så kostar lagringsmedian ca 0.5 mkr 😀
AMI gör dom bästa scsi raid kontroller korten
May 24, 2001
Jaja.. var det så du mena. Du förklarade inte så bra i ditt inlägg iaf..
Man kan säga att det "går åt" storleken av en disk för paritet med RAID 5.
Alla glada nu?
1 Guest(s)