July 12, 2002
hej på er allt gott folk...!
Kom på bara på en sak nu, funderat över detta länge... 😀
Vill AMD lura alla dumma tosingar som köper XP CPU:n?
För de döper den till XP1900, då tänker en vanlig svensson, WOW.
1900 MHz... men den är juh bara är 1600 MHz..?!
Varför sätter de dit ett så tokigt model namn för?
Är det nåt jag missat lr gör dom så för att "luras"? :arg:
// Peter aka DeoN
January 24, 2001
DeoN wrote: hej på er allt gott folk...!
Kom på bara på en sak nu, funderat över detta länge... 😀
Vill AMD lura alla dumma tosingar som köper XP CPU:n?
För de döper den till XP1900, då tänker en vanlig svensson, WOW.
1900 MHz... men den är juh bara är 1600 MHz..?!
Varför sätter de dit ett så tokigt model namn för?Är det nåt jag missat lr gör dom så för att "luras"? :arg:
// Peter aka DeoN
Det är absolut inte någon luring.. du får en dator med 1900 prestanda.. om man jämför med Intel. Såklart man kan tro att den ligger på 1900, spelar ju ingen roll vad den har för hastighet, AMD arbetar på ett annorlunda sätt så de är snabbare än en Intel om man mäter. Det där är ungefär som att GeForce 4MX inte är Snabbare än Geforce 3 TI500... nästan... men jag förstår ditt dilemma.... 🙂
June 11, 2001
Det hela var att intel hade problem med kylningen och sänkte därför innebörden av vad 1Hz innebar.
Det hela är alltså, om jämför med det gamla Athlon och pentium II/III är att både intel och AMD i det fallet hade värdet 1 vilket inebär att AMD nu har värdet 1 och intel 0.85 i hastighetsgivande.
Det de hela inebär är att atal instruktioner på en intel är färre på 1Mhz gämfört med AMD, AMD processor gör alltså mer på varje Mhz.
Gämför med 2 glas av olika storlek. häll vatten i båda och häll i en hink. Du kommer att behöva göra detta fler gånger med det mindre glaset (intel) och färre gånger med det större (AMD)
July 12, 2002
Ja vart kan man läsa mer om detta, verkar väldigt intressant.
Men genom att Intel gjorde på detta vis.
Sänkte operation per Hz så blev det väl så att de blev både stabilare och som Sebbe säger, sänka tempen..
Alltså så håller Intel större kvalité än vad AMD gör?
Detta var bara logiskt tänkande från mig.
Men det stämmer juh, tror jag!?!
Jag har ett test och där visar det att Intel i alla fall tål högre temp förändringar bättre än vad AMD gör.
Dessutom så har man hört lite var stans att Intel P4 ska vara stabilare?!?
Iofs så skiter jag i det, jag ska juh ha AMD ändå, billigare... och snabbare. 🙂
// Peter aka DeoN
June 3, 2001
Bopper wrote: Det går nog inte jämföra GHz med en bils hastighet. Möjligtvis med bilens varvtal tror jag 🙂
Nä självklart inte var bara ett exempel, jag var mera ute efter att en enhet är ett visst mått på någonting i detta fall hz (frekvens) och jag tror inte att amd har ändrat om denna enhet till något egen standard
February 24, 2002
Men processorns hastighet beror inte bara på GHz. Det beror ju på hur många instruktioner som utförs på varje Hz, precis som Lentroo skrev. Du kan ju inte jämföra 2 bilar med samma varvtal, det beror ju på vilken växel och växellåda som används.
Vill man veta processorns hastighet, så skall man använda MegaFlops eller GigaFlops eller vad det nu heter...
May 29, 2001
Bopper wrote: Det går nog inte jämföra GHz med en bils hastighet. Möjligtvis med bilens varvtal tror jag 🙂
jämfört istället med hästkrafter och vridmoment, ta tex två bilar som väger lika mycket och har 200 hästar under huven, men i den ena bilen sitter det en 4:a och i den andra en 8:a, vilken bil vinner vid rödljuset? jo den med en 8:a i för den har ett högre vridmoment...ähh fan vad långsökt det blev men ni hajjar va? 🙂
March 17, 2002
July 12, 2002
Baltasar wrote: som sagt va det är ett försäljnings knepp... men vanlig "svensson" vet heller inte om att den är lika snabb (om inte snabbare en en p4 1,9 ghz) så frågan är om det inte är ett bra system att sätta namn på sett från en "svenssons" ögon...
Hehe precis...!
Det är nog inte så dumt ändå....
May 7, 2001
Kingen wrote: Mhz är ju en enhet så den borde ju igentligen vara samma? ta tex om en volvo går 150 km/h i toppfart hur ska jag kunna jämföra med andra bilar om man inte kan lita på enheten?
ja men hastigheten är ju resultatet, alltså prestandan, om en volvo ligger på 3000 rpm i 100Km/h kanske en saab bara behöver 2700rpm för samma hastghet t.ex.....
2 Guest(s)