Vill försöka barnsäkra vardagsrummet|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill försöka barnsäkra vardagsrummet
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2008 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Halloj.

Vår lille man blir bara större och mer nyfiken för varje dag som går. Han är snart 6 månader och det kommer inte vara så långt kvar tills han kryper omkring och vill riva i allt där hemma.

Vår "underhållningsstation" med TV, HTPC och spelkonsoler är ett jäkla orm-bo för tillfället, med kablar och prylar i en väldig oordning.

Detta behövs ordnas upp fort, både för de vuxna och för barnets skull men allra helst för de vuxnas 🙂 .

Hur som haver. Tanken är att få upp prylarna som hör till TV:n (en xbox, en htpc, modem, router och ev. en Wii) ovanför barnahöjd.

Det kan säkert göras på olika sätt men det som känns billigast är att sätta upp hyllor på konsoler på väggen, ovanför teven enligt dessa bilder:
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Jag tror lösningen blir bra. Prylarna längst upp, och den undre hyllan delas av en vertikal "insynsplanka" längs med bredden så att man får ett dolt utrymme för att gömma förgreningsdosor och transformatorer t.ex. (ej med på bild). På den främre delen av undre delen finns då utrymme för att placera tangentbord, handkontroll och fjärrkontroll.

Tanken är inte att det skall bli det snyggaste, utan billigaste sättet att få bort elprylar och annat dyrt/känsligt från min snart väldigt klåfingriga son. Jag vill också göra något enkelt som går hyffsat fort att ordna till.

Nu till frågorna.
Finns det ett smartare sätt att lösa detta utan konsoler + hyllor? Det är väldigt svårt att hitta något annat än fula vita verkstadskonsoler som pallar den tyngd och har det djup jag behöver.

Men det är också dumt att man måste borra i väggen och på sätt permanenta placeringen av utrustningen. Det blire lite mer komplex montering och planering för att det skall bli bra.

Och sist, vad anser ni om idén?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1210162
December 4, 2008 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte ungen kommer lyckas ha ner ett Xbox eller ett Antec-chassi i första taget. In med dem i bänken, sätt dit en glasskiva i fronten och täck för sidorna så lilleman inte kommer in bakom bänken. 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1210171
December 4, 2008 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag tror inte ungen kommer lyckas ha ner ett Xbox eller ett Antec-chassi i första taget. In med dem i bänken, sätt dit en glasskiva i fronten och täck för sidorna så lilleman inte kommer in bakom bänken. 🙂

en glasskiva går lätt sönder, hellre durkplåt (*sarkasm*) eller något annat "baby-approved" 🙂

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1210174
December 4, 2008 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Meany..

Tycker du ska köpa en TV-bänk med utrymme för xboxet o.s.v samt några, antingen, låsbara dörrar alt. glas / plexi / barnsäkert / slåsäkert material

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1210178
December 4, 2008 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ovan, en bra tvbänk med lite rundade hörn och låsbara dörrar. Kanske blir problematiskt med handkontroller osv till konsolerna om alla inte är trådlösa. Skulle lillen få tag på några kablar och drar i dem kanske sakerna ramlar ner från hyllan osv.

För övrigt så kan rörisolering (rund rör i skummplast) användas till mycket när lillen far runt, bordskanter osv.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1210210
December 4, 2008 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för synpunkterna, dom är insiktsfulla.

Budgeten är tight för det här och vi vill gärna helst använda oss av tv-bänken i fråga ( det är en IKEA Lack ).

Det är också en ren teknisk fråga när det kommer till kylning. Utblåset på HTPC:n sitter i sidan och jag vill inte att det skall bli så instängt att vi har en bastu när både HTPCn och Xboxen är igång.

Sen behövs det också plats för strömförgreingsdosa, den rejäla xbox-transformatorn (som även den har en aktiv fläkt) samt plats för router, kabelmodem och deras tillhörande transformatorer. Det blir en hel del sladdar och grejer som skall in där under teven.

Jag vill även kunna göra göra något snyggt av kabeldragningen så det underlättar städning.

Man skall inte underskatta konsten hos små barn att lyckas ta sig in och rota överallt (speciellt när dom råkar vara ensamna några minuter).

Det var därför jag funderar mycket kring höjdperspektivet. Om man får upp prylarna högt och gömmer kablaget i kabelrännor så blir det inte synligt för ungen att här finns massa godis att leka med.

En massa blinkande lysande LED:er och roliga kablar att dra i, allt ståendes i kryp/knähöjd hos barnet känns lite risky...

Å andra sidan kan man tänka sig att det är en relativt kort tid vi kommer ha dessa "säkerhetsproblem" med honom, och då är problemet av ren estetisk karaktär.

Men jag uppskattar verkligen era synpunkter, det är lätt att bli låst på en enda idé. Keep 'em coming.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 365
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL