January 31, 2006
Hej.
Jag har nu 4st startionära system (och jag tänker inte sälja något)
Men jag har gått och blivit lite sugen på en bärbar nu, det är ju sommar!
Jag går teknik på gymnasiet och är väldigt intresserad av datorer så jag vet vad det är jag får (för det mesta). Detta kommer att bli min första laptop!
Jag ska jobba för komunen i 14dagar nu i sommar och får då 5250kr.
Har ju ett par tusen själv också och fyller om runt 2 veckor så får pengar då, men jag vill inte göra av med så mycket då jag planerar att köpa en ny startionär (och sälja en av de jag har, men de pengarna jag får för den ska endast gå till en ny startionär) nu till hösten.
Alla mina 4st system jag har är AMD s¨jag kan inte så mycket om Intels processorer.
Det jag kommer att ha datorn till är nog: skriva, internet, msn, photoshop kanske, filmer, musik, lite spel, då blir det nog HL2, CS, GW, GTA: SA och liknande, att ha allt på maximal grafik är inget jag har som krav men jag vill ju helst inte ha på absolut sämsta heller. (som ni kanske ser så har jaginte tänkt att spela så jätte krävande spel)
Jag vill inte lägga ut så mycket pengar ju så något runt 6-7000kr
På denna kommer jag nog att köra XP till jag köper en ny bärbar (Vista kommer jag antagligen bara köra på 2st av mina startionära)
Vill helst ha XP Pro (ska gärna vara engelskt också men svenskt går det med)
Grafikkortet: Att det inte är ett integrerat är ett måste, har kollat på lite olika och X700 verkar ju ganska bra om det är 128MB VRAM (på ett av mina sys jag har nu kör jag med ett 9600 klockat till ett XT och jag spelar BF2, COD2 på det utan lagg och vad jag vet så är X70 bättre än det)
RAM: Minst 512MB (1x512 så att jag själv kan utöka till 1024MB)
Skärm: Inte nått speciellt krav på denna, inte 12" (vet att jag inte får det iaf för dessa pengarna) upplösningen ska nog vara minst 1024x768 tror jag.
HDD: Gärna 60GB (och uppåt så klart)
Batteriditen: Den vill jag ha ganska så lång så att man verkligen kan ha datorn som en bärbar (alltså vara ute och inte en bärbar som kan flyttas runt i hemmet.)
Ljud: Inget krav alls, Line-Out är nog det enda.
Video out: Detta skulle jag gärna ha, hellst inte S-Video då jag har en sladd redan (scart-----(en rund gul och en till ljudet)
Storlek och vikt: Detta spelar mig ingen roll, (kommer ju ha den i en väska och några kilo är inte så mycket att bära på i en väska)
Nu till den viktiga delen, CPU:
Då jag inte vet så mycket om Intel eller Laptop CPUs så mycket så vet jag inte vad jag ska ha.
AMD Turion, AMD Sempron, Intel Pentium M, Intel Celeron M, Intel Core Solo,Intel Core Duo, m fl.
Jag vill ha ganska så bra prestanda med lång batteritid.
Hur stor skillnad är det på Sempron vs. Turion och Pentium M vs. Celeron M?
AMD vs. Intel?
(datorn jag har med 9600 XT och kör BF2 och COD2 på har en AMD Barton 2500+ Socket A som jag då kör på 2k MHz (3.0 GHZ || 3000+))
Jag är mycket tacksam för eran hjälp ni som har mer erfarenhet av bärbara 🙂
January 31, 2006
okej, tack, men vad jag vet om Centrino är väl att det var typ CPU, Chipset och Graff från intel, eller var det nätverk istället för graff?
vill inte ha ett Intel graff i alla fall.
EDIT:
har inte kollat något på tex. tradera eller blocket då jag helst vill ha garanti och så, skulle det finnas garanti och att den finns nära mig så att jag kan kolla på den först så..
January 31, 2006
January 31, 2006
nja, jag hittate en förut på Misco.se den hade:
AMD Turion 64 3200+
512MB RAM (dock 2x256)
X700 PCI-e (tyvär tror jag att det var 68, kan vara 128MB)
60 GB HDD
3 timmars batteritid.
Win XP Pro
mm.
Den gick på (med moms) ca 7000kr
Det var en "Acer TM4402LMi"
Okej, men hur stor skillnad är det på at ha en "riktig" CPU och att ha en budget?
Och "kan" man ha ett integrerat grafikkort?
January 31, 2006
okej, men grejen är ju det att jag helts inte vill ha en begangnad då det ine är någon garanti (oftast) batteriet är dåligt (jag vill ha ett så bra som möjligt) och man kan aldrig vara säker på var man får, jag kanske då köper en laptop och betalar allt och så men han kanske aldrig skickar sen!
2 Guest(s)