October 4, 2003
jag får inte ut dolby digital eller dts till mina z-5500, har testat både media player classic och WinDVD och inget funkar verkar det som, har laddat ner rena dolby digital/DTS test dvdn men det syns inte på displayen att det är på, vet att högtalarna kan spela upp de utan problem har testat när ja hade xp.
läste att senaste drivrutinerna inte kan dekoda formaten, men det ska väll inte göra nått då dom signalerna ska skickas ut genom S/PDIF okodat endå ju?
har dom coax kopplade
allt stämmer i programvaran till ljudkortet och programvaran, flexijack är satt på Digital IO etc. och själva ljudet funkar utmärkt, men inte digitalt ljud
October 18, 2004
Jag har försökt samma som du, att få ut digital från creative ljudkort men har nu gett upp den tanken helt ohållet.
Visserligen var det med ett Audigy 2 kort men jag tror inte att det har blivit bättre sen X-Fi kom ut.
I princip är det omöjligt, eller vartfall så misslyckades jag, då jag testade med en massa olika kombinationer av kablar, kontakter och inställningar.
Möjligen kan det funka om ifall man har Creatives högtalar-set med Creatives egna flexijack-kabel.
October 4, 2003
aha ok, tack för svaret
låter konstigt det här, men en gång när ja lyckades få ut DolbyDigital i mediaplayer classic så visa den DD ikonen på kontrollenheten på varenda filmfil ja spela upp, vilket inte stämmer ju
September 3, 2001
du måste högerklicka på högtalarikonen nere till höger och ta "uppspelningsenheter"
Där måste du välja SPDIF Out som standard (så den har bocken framför sig).
Sedan ska du ställa in spdif passtrough på det programmet du använder.
Jag föreslår att du använder ac3filter http://ac3filter.net/projects/ac3filter i kombination med media player classic.
mycket bra program, kan verka lite komplicerat först men efter lite pillande går det jättebra. Bara att fråga annars (förutsatt att du inte redan kan programmet)
Nyckeln till det hela är iaf att ställa in spdif out som standard som sagt. Sedan kan det löna sig att när man går in i alternativen för spdif out på samma ställe, ställa in att man har en förstärkare som kan koda av dolby digital, dts osv (bara bocka för).
Nya drivrutinen kan också hjälpa. Den kom ut för ett par veckor sedan så om du inte har den så kan det vara bra att uppdatera.
Återkom om inget fungerar 😉 jag får det nämligen att fungera med spdif out och jag har logitech z-5400, där förstärkaren har precis samma egenskaper/funktioner.
June 22, 2007
Jag har också haft grymma problem att få Digital ljud via S/PDIF till min receiver under Vista, spelar ingen roll ifall jag kör VLC, MPC eller nått annat. Då hittade jag den här artikeln som förklarar "problemet"
http://junkpile.se/~s/wp/2007/.....vista-drm/
Letade lite mera och hittade liknande artiklar på andra ställen.
Kan någon bekräfta detta? Har någon fått till DD och/eller DTS via S/PDIF i Windows Vista överhuvudtaget? Verkar som det ska gå ifall din receiver och ljudkort+drivers stöder DRM-skiten.
1 Guest(s)