December 1, 2006
Skulle någon vänlig själ kunna (med säkerhet) tala om för mig vad för volt mina minnen (TWIN2X1024-5400C4) går på i original från fabrik? Jag har läst på flera ställen många olika bud, där typ hälften säger 1.8V och hälften säger 1.9V...
Skulle gärna vilja veta hur mycket volt dom tål att köra på som max och vad som händer om du överstiger max med t ex 0.1V, om dom pajar fullständigt då eller om systemet "bara" hänger sig eller vad som händer?
Hoppas det finns någon som kan ge klara (och säkra) besked om detta.... 🙄
March 5, 2005
LenteP wrote: Skulle någon vänlig själ kunna (med säkerhet) tala om för mig vad för volt mina minnen (TWIN2X1024-5400C4) går på i original från fabrik? Jag har läst på flera ställen många olika bud, där typ hälften säger 1.8V och hälften säger 1.9V...
Skulle gärna vilja veta hur mycket volt dom tål att köra på som max och vad som händer om du överstiger max med t ex 0.1V, om dom pajar fullständigt då eller om systemet "bara" hänger sig eller vad som händer?
Hoppas det finns någon som kan ge klara (och säkra) besked om detta.... 🙄
Du kan lugnt höja upp till +0.4V utan problem.
May 10, 2006
sätt volten så lågt som möjligt, även om det står 1.9 i spec. så kan du nog köra med 1.8 om du inte klockar det är bara onödigt att ha högre volt än vad som behövs.
eftersom max är precis vad dom klarar utan att gå sönder så går dom sönder om du överskrider det.(logiskt)
March 5, 2005
liinus8 wrote: sätt volten så lågt som möjligt, även om det står 1.9 i spec. så kan du nog köra med 1.8 om du inte klockar det är bara onödigt att ha högre volt än vad som behövs.
eftersom max är precis vad dom klarar utan att gå sönder så går dom sönder om du överskrider det.(logiskt)
Du kan inte mena allvar ?
Det som är anget är inte max utan det värde som tillverkare fann var stabil för just den frekvens och inställningar och inget annat.
Dessutom har jag kört minnen överklockade i många, många år utan att nånsin har bränt dom. Jag och miljoner andra 😉
Använd google...
December 1, 2006
liinus8 wrote: sätt volten så lågt som möjligt, även om det står 1.9 i spec. så kan du nog köra med 1.8 om du inte klockar det är bara onödigt att ha högre volt än vad som behövs.
Som du ser i min sign så har jag ju klockat en del... 😛
Har nu volten på +0.175. Tänkte försöka få upp den en bit till om nån vecka när jag får min nya kylare, därför undrade jag hur högt jag vågar gå utan att bränna minnena för att få det stabilt...
August 16, 2003
LenteP, se vad andra kör med på dina minnen, googla, finns säkert någon recenssion där dom visar hur mycket du kan höja och hur mycket/lite du tjänar på att höja.
ger du minnena förmycket så kan dom antingen paja helt eller så kommer dom bara fungera i en lägre hastighet än dom är specade för, och när du då återställer alla spänningar och hastigheter så får du fel i memtest. är kanske olika på olika minneschip hur dom reagerar, men sådär var det med standard DDR minnen tidigare.
2 Guest(s)