February 15, 2003
Halloj!
Har precis köpt en WD MyBook Home, med E-Sata anslutning.
Började med att koppla in den med USB, och det fungerade fint!
Men nu har jag kopplat in den i ett av e-sata uttagen på mitt Gigabyte GA-P35-DS4 (rev. 2.0).
När E-Sata-bracket'en sitter i någon av sata-portarna som styrs av Intelchipset (ICH9R) så hittar hårddisken i BIOS, men Windows (Vista Ultimate 64bit) hittar den inte alls.
När jag sätter braket'en i en av portarna som styrs av gigabyte chipset, så hittas den både i BIOS och i Windows, men det går inte att använda den.
Datorn låser sig så for man försöker formatera den/använda den.
Har testat att koppla in den på en av portarna som styrs av ICH9R-chipset, och ändrat inställningarna i BIOS från IDE till AHCI och RAID, men då startar datorn om när Windows bootar.
ICH9R-Drivrutinerna som finns på Gigabytes hemsida går inte att installera, jag får bara meddelandet att min dator inte uppfyller minimikraven?
Hur ska jag gå till väga? Vad kan vara fel?
Väldigt tacksam för svar!
June 11, 2001
Kan vara för att disken är en färdig lösning från tillverkaren. En del moderkort har problem att identifiera färdiga boxar.
Det är inte så att det följer med en installations-CD för enheten? Det kan avgöra saken.
Tänk även på att det kan bli en konflikt då en extern disk oftast reserveras en bokstav (har man installerat en disk och sedan ansluter den igen då en annan disk är bortkopplad så får den i alla fall ändå samma bokstav och inte en bokstav "tidigare".
I samband med att du har anslutit den med usb så kan det ge förbryllande för opertativsystemet. Det bästa är att först ansluta den eSATA och sedan därefter med USB, då det är lättare än tvärt om.
Tänk även på skillnaden mellan hårddiskar, raid på MB samt ett raidpaket.
Kolla även enheten mot moderkortet. En hårdisk som är i raid är något som kontrollerkortet använder och inget som hårddisken står för. En färdig lösning med raid är däremot flera hårddiskar som är sammankopplade till ett kontrollerkort i ett externt chassi, däremot så känner bara moderkortet till att det finns en enorm hårddisk i det fallet.
Det är alltid ett kontrollerkort, aldrig en hårddisk som hanterar raid. Det är moderkortet som konfigurerar vilka diskar som ingår. Antingen så hanterar den diskarna som enskilda eller som en gemensam disk mot OS:ets HAL (Hardware Abstract Layer).
Bygger du en egen raid-lösning är det MB-----[HDD1][HDD2][HDD3]...
En färdig lösning är MB-----[Raidbox----[HDD1][HDD2][HDD3]] Här ser moderkortet bara en håddisk som är 3xGB stor.
Skulle du sätta ihop en egen raid med egna paket blir det
MB----[Raidbox----[HDD1][HDD2][HDD3]]---[Raidbox----[HDD1][HDD2][HDD3]]---[Raidbox----[HDD1][HDD2][HDD3]] I detta fall skulle ditt MB anse att du har 3 hårddiskar fast du egentligen har 9.
February 15, 2003
Tack för det långa svaret! 🙂
Det där med att det kan bero på att jag anslöt den med USB först, kan nog stämma.
Kopplade den till brorsans dator, via e-sata, och där fungerade det på en gång.
Testade även att boota min dator från en Vista-skiva, och gick vidare så långt så att man fick välja hårddisk.
Där fanns hårddisken med.
Ska testa att installera om Vista så fort jag får tid till det!
Åter igen, tack för svaret! :upp:
February 15, 2003
Har inte haft tid att installera om Vista än, men har en liten fråga.
Bör man köra Sata-hårddiskarna i AHCI eller "IDE Mode"?
Har dessa anslutna via S-ATA:
WDC WD2000JD (sata 1)
WDC WD2000JB (ide->sata adapter)
SAMSUNG HD501LJ (sata 2)
WD My Book (sata 2)
Är alla sata-hårddiskar "hot swappable" oavsätt om de körs i IDE/AHCI?
1 Guest(s)