July 12, 2002
hallå! jag måste installera 98 på en s-ata disk för att kunna köra ett dos program på datorn. jag har redan testat att lägga in xp på datorn och köra det i dos promten men det gick inte, då la jag in ett program som heter dosbox som simulerar "riktigt dos" också det misslyckades, så nu måste jag lägga in 98 men jag vet inte hur man gör eller om det överhuvudtaget går på en s-ata disk. OBS det finns bara en disk i datorn och det är en s-ata. Måste jag köpa en konverter mellan ata och s-ata eller går det att boota ändå? moderkortet hittar ju iallafall inte disken förän man har stoppat i disketten när man installerar xp. kan man boota datorn men en 98 diskett och sedan köra s-ata boot disketten eller? måste ha hjälp. jag kan inte greja med datorn nu för den är inte här, så jag skulle vilja veta hur jag måste göra när jag kommer dit. tack på förhand.
November 23, 2001
Man kan ändra om i en del BIOS till Compatible mode. Så kan den simulera PATA, då tar SATA-kontrollen över t.ex. Secondary Master/Slave.
Men då måste du ställa om, om du t.ex. ska boota WinXp igen. Men eftersom du nämner att du tänker dig en converter så är detta samma sak.
April 13, 2004
hawkie wrote: Har läst 2 moderkortsmanualer, bägge 2 säger att det inte är möjligt att installera 98 på en SATA disk. Moderkorten är
ASUS K8V-X
MSI K8N Neomen finns det en lösning så är det ju bra 🙂
Jag har för mig att Intels styrkretsar, skall klara det genom att simulera pata 😛
November 23, 2001
Jalle64 wrote: [quote=hawkie]Har läst 2 moderkortsmanualer, bägge 2 säger att det inte är möjligt att installera 98 på en SATA disk. Moderkorten är
ASUS K8V-X
MSI K8N Neomen finns det en lösning så är det ju bra 🙂
Jag har för mig att Intels styrkretsar, skall klara det genom att simulera pata 😛
Det har du rätt i.
Jag har ju själv datorerna i sign. det går inte att göra med min AMD(K8T800), men med P4:an funkar det bra (i865PE).
Verkar som du får skaffa dig en adapter.
2 Guest(s)