September 29, 2005
Det börjar bli dags att installera om windows. Jag har en pata och en sata disk. För närvarande kör jag windows på patan. Men tänkte nu byta.
Jag har aldrig använt en sata som systemdisk innan och undrar om det är något speciellt man behöver tänka på när man ska installera windows på en sata.
Behöver man jumpra den på något sätt som med pata? Måste jag ändra min pata till slave?
January 19, 2003
Eftersom det ser ut som S-ATA är inbyggt i ditt chipset så borde disken dyka upp under Windows installationen som vanligt. Annars brukar man behöva en diskett med S-ATA drivrutiner. Angående din P-ATA disk så behöver den inte byglas om däremot så måste du ställa in i BIOS så att datorn bootar från S-ATA disken först.
September 29, 2005
September 29, 2005
September 29, 2005
July 18, 2003
Sticker in med en fråga här också.
Om man har sata inbyggt behövs inte disketten då :/ ? Så det är plug and play :S...
Jobbigt... jag höll på som tusan med disketter och rubbet när jag skulle in med mina sata diskar... Dock så kör ja raid på dem så antar att jag skulle behövt disketter ändå. men ändå....
January 19, 2003
Black_light wrote: Bra att det finns en sådan här tråd om satadiskar. Om jag t.ex. har Ubuntu och jag vill att mina SATA-diskar ska upptäckas, måste jag göra nått speciellt då? Eller dyker de upp "right away"?
Om du har kopplat SATA disken till dina SATA portar som hör till sydbryggan så är det inga problem. Om du nu har satt dem på Promise 20378 controllern så tror jag att Ubuntu har de drivrutinerna inlaggda hittade min Sil 3114 controller iaf.
2 Guest(s)