April 9, 2001
Jag har gått bet:
Jag har satt ihop en ny dator där min C: har endast en mapp med oinstallerat w2k (kopierat från cd) och lite drivrutiner för senare bruk.
Jag kör en vanlig bootdiskett och kör sedan igån winnt.exe ifrån I386 katalogen.
Allt fint, en blå skärm som kopierar de filer den behöver. När den är klar så ska man ta ut ev diskett och trycka ENTER så att maskinen bootar om och installationen ska då fortsätta.
Här kommer problemet: Precis när datorn har bootat om och den listar IDE enheter och skriver ut det vanliga "Verifying DMI pool" (eller vad det står), det är ju då den ska börja titta efter bootenheter och gå på HD'n.
Men det tar bara en sekund innan skärmen blir tom och svart och det står PRESS A KEY TO REBOOT.
Detta kan jag göra hur mycket som helst, datorn vill bara boota om hela tiden.
Jag har endast en HD, diskettstation, processor, grafikkort och minnen i datorn för tillfället. Jag har även kollat i BIOS så att virusskyddet är av (så att installationen får pilla på FAT'en)
Några förslag?
-----------------
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta inlägg ändrade av carnail 2001-05-10 11:21 ]
December 20, 2000
Ja du måste vara beredd att trycka F6! 😀
För då får du installera HPT370 driverna!
Tekniknörd som gillar att träna.
April 9, 2001
...men jag får ju aldrig den frågan eftersom den egentligen inte har börjat installationen ännu, den har ju bara lyckats kopiera filerna den behöver och ska till att installera EFTER att jag har botat om...det är ju där det skiter sig.
Men ni menar altså att jag ska trycka F6 någonstans INNAN den kopierar filerna?
Ok, jag ska titta på detta, men jag sitter inte framför den datorn nu.
-----------------
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta inlägg ändrade av carnail 2001-05-10 15:23 ]
April 9, 2001
Hmm, nu har felet ändrats utan att jag har gjort något(!)
Nu vill den inte alls kopiera filerna utan säger "Setup was unable to install Boot Loader" efter att man startat installationen.
Jag kör nu installationen ifrån CD, har formaterat och checkdiskat C: (inga fel), updaterat BIOS och satt min C: att INTE vara en UDMA (utifall den inte tål det).
Jag kan inte heller boota ifrån W2K startdisketterna för jag får "I/O error" när den har tuggat lite på första disken!
Va faan, nu kör jag snart in 98'an och upgraderar till 2000 därifrån även fast jag får ett mer "skitigt" system.
Några ideer???
-----------------
[ Detta inlägg ändrade av carnail 2001-05-10 22:29 ]
December 20, 2000
April 9, 2001
Svar#1: Ja, jag ska lämna in resultat för GF3'an, men eftersom hela datorn är ny så håller jag på att aktivera pryl efter pryl, biosinställning efter biosinställning för att få den snabbar. Jag återkommer snart med resultat.
Svar#2: Slass, jag fick som bekant I/O error när jag skulle boota ifrån startdisketterna så det gick ju inte det heller. Helmysko!
1 Guest(s)