August 16, 2003
har fått ny ISP, nytt modem/router.
har tidigare kört mammas dator trådlöst via den gamla routern 64bit WEP kryptering, nätverkskortet ska klara 128bit WEP så jag testade det, fungerade inte, testade 64bit, fungerade inte.
så nu har jag ställt in routern på att bara acceptera hennes MAC adress.
hur säkert/osäkert är detta?
April 7, 2002
Låt oss säga att jag ville ha reda på allt vad din mamma gör online... inga problem alls när du kör okrypterat...
Får man bara signal så är det inga problem att fiska fram lösenord, cookies, ja allt.
Att låsa till mac-address hindrar knappt en script-kidde. tyvärr...
Även WEP-64 och WEP-128 knäcks rellativt enkelt... det enda som behövs är ca 500 MB datatrafik, beroende på vad det är för sorts trafik...
Så det du ska göra är aktivera WPA med ett lösenord som är långt, upphovsmännen till WPA rekomenderar minst 20 tecken långt för att vara säker. Men det borde räcka med 10-12 tecken och ett ord som inte finns med i någon ordlist.
August 15, 2004
Poontus: Om någon vill ta sig in i ditt nätverk (och då verkar veta vad han/hon håller på med) så kommer de kunna göra det relativt enkelt, oavsett om du har MAC-spärren på eller av.
Eftersom du inte kör med krypterat så kan de bara sniffa upp paketen som skickas fram och tillbaka, läsa av datorns MAC-adress och spoofa den, därefter har de fri åtkomst till både routern/accesspunkten och din mors dator (därmed Internetuppkoppling och eventuellt ert nätverk).
August 16, 2003
hmm okej, jag tvivlar på att någon av grannarna är någon att oroa sig över, men bättre att vara på den säkra sidan.
om nätverkskortet stödjer WEP stödjer den då WPA automatiskt?
det jag har att välja mellan är:
64-bit WEP
128-bit WEP
802.1x
WPA
WPA-PSK
WPA2
WPA2-PSK
Mixed WPA2/WPA
Mixed WPA2/WPA-PSK
1 Guest(s)