January 20, 2003
Håller på och skaffa laptop nu, och har inte kommit underfund med vad Intel Centrino egentligen är; är det en processortyp eller är det nån koncept för att få mobila datorer bättre?
Exempelvis så står det på vissa ställen att Toshiba Satellite L10-224 är en Centrino, medan på andra ställen står det att det är en Celeron-M? Vad fan är skillnaden? Kan laptopens processor vara Celeron-M/Pentium-M samtidigt som de är Centrino-technology? :-k
January 15, 2004
Centrino är en tekonoligi där foljande tre komponenter måste ingå.
* Intel® Pentium® M processor
* Mobile Intel® 915 Express chipset family or Intel® 855 chipset family
* Intel® PRO/Wireless Network Connection Family
October 7, 2002
Jag har ingen egentlig koll, men en möjlighet är ju faktiskt att den laptopen du pratar om finns i två olika varianter - med Celeron M och med Pentium M. Processorerna är förutom cachemängden, vad jag vet, nämligen helt lika, så det är ju ett enkelt sätt att göra en lite billigare variant av datorn...
January 20, 2003
TERdON wrote: Jag har ingen egentlig koll, men en möjlighet är ju faktiskt att den laptopen du pratar om finns i två olika varianter - med Celeron M och med Pentium M. Processorerna är förutom cachemängden, vad jag vet, nämligen helt lika, så det är ju ett enkelt sätt att göra en lite billigare variant av datorn...
Så vad du säger är att en Celeron-M egentligen inte är speciellt mycket slöare än en Pentium-M av motsvarande hastighet? Såvida inte cachemängden bidrar väldigt mycket till processorns prestanda.
October 7, 2002
pompougnac wrote: Så vad du säger är att en Celeron-M egentligen inte är speciellt mycket slöare än en Pentium-M av motsvarande hastighet? Såvida inte cachemängden bidrar väldigt mycket till processorns prestanda.
Nä, det säger jag inte. Skillnaden mellan en vanlig P4 och P4-Celeron är också "bara mängden cache". Ändå så är P4-Celeron rejält kass jämfört med storebror.
Dock råkar det var som du säger ändå inte så stor skillnad i fallet Pentium M och Celeron M. Av någon anledning är cachet visst mindre viktigt i den arkitekturen.
Hur som helst, se upp med vad som står i specifikationerna. Beskrivs den som en Centrino, så ska det vara en riktig Pentium M i, annars är det falsk marknadsföring. Även om skillnaden inte är enormt stor så finns den ju ändå och du vill ju inte bli lurad, eller hur?
1 Guest(s)