WTF PCI-E problem *mutter*|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
WTF PCI-E problem *mutter*
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 29, 2007 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

Har lagt av med datorer för bra längesen och suttit på Socket A tills idag!

Köpt en ett DFI LP NF4 SLI Mabo / Opteron 146 Prolle / Gigabyte Radeon X800XL G-Kort....

*problemet*

Första starten vägrade de starta! Kollade att jumprarna till SLI,n var på normal för singel körning men de var som de skulle.... kortet sitter då i översta PCI-E porten.... Satt sen in kortet i nedersta 16x plattsen och läste att den går då i 2x om den första är satt till 16x för singel körning och då startade det med nå typ av fryst flimer på skärmen efter ha vart i biosen i ca 5 min *poff* borta och allt va som de skulle men i fel PCI-E port.... Installerade in allt och allt original gav ca 10000 k i 3D mark 03....

Satt tillbaka den till första porten men nej den vägrade starta! tillbaka till andra och då rullade de på! Satt om Jumprarna till SLI med kortet i första porten och postade igen och de startade som de skulle och i Radeon info står de 8x och likså när jag körde nedersta platsen i normal läge stog de 2x.... Varför kan jag inte köra 16x? Jag sitter nu på ett 350 watts agg och de ska tydligen duga om jag inte kör SLI.... Alla strömkontakter på moderkortet är i och biosen är satt i normalt läge....

*hjälp*

/Mvh Terho....

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
1166813
November 29, 2007 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om det hjälper dig särskillt mycket men jag kan säga att jag haft ett liknande problem på mitt/mina dfi nf4 kort.
Att första pcie porten slutade fungera, av vad jag läst på andra forum när det hände mig så verkade det vara ett ganska vanligt fel på dfi korten.
Det första dfi lanparty sli-dr jag hade slutade pcie fungera helt men jag kunde köra med ett vanligt pci grafikkort, det moderkortet ficka jag byta på garantin till ett dfi lanparty ut sli-dr expert som jag körde på tills den första pcie porten slutade fungera på det kortet. då hade garantin gått ut och jag lessnade och köpte ett asus kort istället.
Detta var oberoende av bios version eller bios inställning, provade även med annat grafikkort men fortfarande samma fel.

Det som fick mig att svara på din post är att nu säkert ett år senare fick jag för mig att testa mitt expert kort igen och helt plötsligt funkar det i översta porten...
Jag tror inte att det är ett "clear cmos" problem då jag lämnade kortet utan batteri i en vecka utan att det funkade.
Förhoppningsvis finns det någon annan som vet lite mer om det här. och kan hjälpa till att fixa problemet.
/Niklas

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1166825
November 29, 2007 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstigt att de startade efter då hmmmm....

När jag sätter kortet i översta porten låter de som ett långt pip och 3 korta vad den nu menar med det?

Har med uppdatera biosen till nyaste men nej 🙁

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1166829
November 29, 2007 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att göra rent i sockeln, blås med tryckluft, och passa på att även gnugga lite på graffekortets kontaktytor, tex med ett suddgummi (nej jag skojar inte), det där pipen låter som dålig kontakt på antingen minne eller grafikkort, reseta också bios innan du börjar testa wink

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1166830
November 29, 2007 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppkopplingen hängde sig, så det blev en snygg dubbelpost wink

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1166837
November 29, 2007 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Får testa de då 🙂

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1167270
December 2, 2007 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

De funkade inte *Skit* men men får gå på nedersta plattsen....

Iaf funkar datorn bättre än min gammla som var en byggd med DFI LP NF2 AMD mobile 2400+ (1800@2500Mhz) ATI X1600 Pro AGP MEN COD4 gick knappt och spela på den men NFSPS flöt på bra i 1024x768!

När jag sen stoppade i nya sakerna gav de mer i alla 3d test program och COD4 flöt på bra! MEN nu funkar inte NFSPS ist! Testat XP x86 och VISTA x64 men nej hackar vad jag än kör med för grafik inställningar.... Varför är de så???? *such*

/Terho....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL