X-Fi EAX 5.0|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
X-Fi EAX 5.0
Lanparty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 233
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2007 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag fick mitt X-Fi XtremeMusic idag och har kopplat in kortet i datorn och laddat ner senaste drivrutiner, jag kör Windows Vista 32 och Logitech Z-5500 (5.1) och F.E.A.R v1.8. (Jag har laddat ner Creative ALchemy v1.4 och lagt in F.E.A.R, innan jag gjorde det kunde jag inte ens ändra EAX till ON)

Enable HW Mixing: If set to On, FEAR will use your sound hardware. This provides better performance and audio quality, however depending on whether your sound card is compatible with FEAR (See Readme.txt file), you may experience audio glitches with Hardware support enabled. Generally speaking most Audigy sound card owners should enable HW Mixing, those with onboard sound should disable it.

Enable EAX 2.0: If you own a sound card which supports EAX (Environmental Audio), you can enable this option for a reduction in performance but an increase in audio quality. Once again this can lead to hardware glitches, but before disabling EAX first make sure to go into your sound card's EAX Control Panel and click the 'All Effects Off' button, or untick the 'Enable Audio Effects' option. Also untick 'Enable CMSS 3D' under 'CMSS 3D Effects' if necessary, as this can cause 3D sound effects to come from the wrong locations in FEAR.

Enable EAX Advanced HD: Selecting On for this option enables Advanced HD on Creative sound cards, mainly the Audigy and X-Fi series. This provides even better audio quality and 3D positioning of sounds with a slight performance drop, but firstly make sure you've downloaded the latest sound drivers for your card. Once again if you have any audio glitches disable Advanced HD first, then also disable EAX if the trouble continues.

Vad jag förstår så är HW Mixing för Surround, EAX 2.0 för EAX 2.0 självklart och EAX Advanced HD för EAX 5.0?

Jag har alla på "ON", men.. den enda skillnaden jag hör mellan EAX 2.0 och Advanced HD är att när jag slår på något, tex väggen med vapnet, då ekar ljudet från smällen, om jag stänger av Advanced HD så ekar det inte helt enkelt.. Jag har läst mycket om EAX 5.0 och jag har inte märkt av någon av dess egenskaper.

Jag testade BF2 med X-Fi & Ultra High men märkte ingen skillnad sen förut. (Ska man höra fotstegen i bakre högtalarna?)

Någon som vet nått?

MVH Lanparty

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1149268
July 27, 2007 - 2:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag märkte stor skillnad när jag bytte ifrån mitt onboard-ljud till ett X-Fi ExtremeGamer, särskilt i BF2, förutom den självklara kvalitetsskillnaden så kunde man höra fler ljud samtidigt, och på längre avstånd (lättade att pin-pointa vart fienden befinner sig). Jag tycker det är stor skillnad i BF2 mellan "high" och "x-fi" audio settings. 🙂

Vart du skall höra dina egna fotsteg vet jag ej, men jag tror knappast att det är bakom dig (skulle bli bra förvirrande).

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1149281
July 27, 2007 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Jag märkte stor skillnad när jag bytte ifrån mitt onboard-ljud till ett X-Fi ExtremeGamer, särskilt i BF2, förutom den självklara kvalitetsskillnaden så kunde man höra fler ljud samtidigt, och på längre avstånd (lättade att pin-pointa vart fienden befinner sig). Jag tycker det är stor skillnad i BF2 mellan "high" och "x-fi" audio settings. 🙂

Vart du skall höra dina egna fotsteg vet jag ej, men jag tror knappast att det är bakom dig (skulle bli bra förvirrande).

jag har oxå råkat ut för den buggen men jag har 2sz kort istället. det låter som en fi är bakom dej men det är dina egna fotsteg som kommer med 0,5sec efter åt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 518
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL