November 23, 2002
Hej tänkte skaffa mig ett nytt ljudkort, finns många ljudkort att välja bland på t.ex komplett.se men jag har hört att X-Fi ska vara det bästa valet.
Är det värt att lägga ut 2000kr på ett ljudkort (Fatality FPS) eller räcker det med ett X-Fi ExtremeMusic som ligger runt 1000kr i bulk.
Jag har tänkt använda kortet mest för spel, men lyssnar även mycket på musik och ser film.
Så skulle X-Fi extrememusic räcka för mig?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=312204
Tack på hörhand ^^
January 10, 2005
Har själv ett Xtreamemusic och är väldigt nöjd med ljudet. Det man får med Fatal1ty kortet är ju mer minne vilket avlastar cpu'n/minne. Dock så måste spelet ha stöd för detta men det är ju på igång, tror att Q4 har det men jag kan ha fel. Fick väll några fps mer i tex BF2.
Man får ju också en frontpanel och en fjärkontroll, dock ska man väll akta sig så inte frontpanelen sitter ivägen om man har chassi med lucka.
February 23, 2004
Ja jag lade ned 2.400 kr ca på mitt ljudkort ( Audigy 4 PRO ) Så personligen ansåg jag att det var befogat då huvudelen av min musiksamling ligger på DVDA elller lossless format i 24 bitar/96 kHz.
Men ett X-FI FPS är ett bra kort... kör på det... du får lite fler ut/ingångar som vid ett senare tillfälle kan vara bra att ha.
November 23, 2002
Men vad är det förskillnad på ett ExtremeMusic och FPS rent prestanda mesigt?
Behöver verkligen inte 64MB minne på kortet + att jag inte vill ha någon kontroll eller panel till chassit.
Är det stor skillnad på de 2korten bortsätt från det jag beskriver över? (och en till fråga; Kommer det märkas skillnad när jag lyssnar på t.ex en låt eller spelar ett spel med mina HÖRLURAR om jag köper detta kort?)
February 23, 2004
Njaaa, exakt samma kretsar har de inte.... det skiljer en del av gäller AD/DA convertrarna + att de dyrare korten har lite större kapacitet och kan levrera litet bättre ljudkvalitet. Toppmodellen Elite Pro saknar inget vad gäller ljudkvalitet samt In/utgångar , så visst skiljer det en´del.
November 23, 2002
Hexxy wrote: Njaaa, exakt samma kretsar har de inte.... det skiljer en del av gäller AD/DA convertrarna + att de dyrare korten har lite större kapacitet och kan levrera litet bättre ljudkvalitet. Toppmodellen Elite Pro saknar inget vad gäller ljudkvalitet samt In/utgångar , så visst skiljer det en´del.
OK, tror ljudupplevelsen blir bättre med detta kort iaf, beställde X-Fi XtremeMusic, hade ett SB Live! 7.1 innan men det var ganska skumt t.ex när jag tabbade ur ett spel så buggade ljudet ur och började spraka och ha sig.
Tack för alla svaren!
April 13, 2004
Hexxy wrote: Njaaa, exakt samma kretsar har de inte.... det skiljer en del av gäller AD/DA convertrarna + att de dyrare korten har lite större kapacitet och kan levrera litet bättre ljudkvalitet. Toppmodellen Elite Pro saknar inget vad gäller ljudkvalitet samt In/utgångar , så visst skiljer det en´del.
Ok, men det sade inte jag, jag sade att ljudkretsen är densamma, och det är den 😛 😎
1 Guest(s)