August 30, 2005
Har precis lagt vantarna på ett X-fi Xtreme Music kort. Den har som bekant ingen medföljande breakawaybox eller frontpanel. Jag tänkte att jag skulle använda mina mic/line pluggar som sitter i chassits front orginal (Antec Sonata2). Blev lite förvånad när anslutningen på kortet inte passar med cassits kontaktstycken. Det är en sådan där 10 polig anslutnig (spdif?) men creative tyckte tydligen det var bra att låta det sitta en pin motsvarande det igengjutna hålet i kontakten. Alltså går den inte att sätta dit, trots samma format.
Är det någon som har ett kopplingsschema över x-fi kortet så att man kan plocka ut line och mic på egen hand?
July 26, 2001
Jens Ek wrote: Har precis lagt vantarna på ett X-fi Xtreme Music kort. Den har som bekant ingen medföljande breakawaybox eller frontpanel. Jag tänkte att jag skulle använda mina mic/line pluggar som sitter i chassits front orginal (Antec Sonata2). Blev lite förvånad när anslutningen på kortet inte passar med cassits kontaktstycken. Det är en sådan där 10 polig anslutnig (spdif?) men creative tyckte tydligen det var bra att låta det sitta en pin motsvarande det igengjutna hålet i kontakten. Alltså går den inte att sätta dit, trots samma format.
Är det någon som har ett kopplingsschema över x-fi kortet så att man kan plocka ut line och mic på egen hand?
X-Fi XtremeMusic kortet har mig veterligen inga kontakter alls för chassi pluggar. Enda sättet att få det att funka är nog att köpa adaptrar från t.ex. http://www.frontx.com. Har själv samma problem och ska nog skaffa nån form av adapter/kabel för att lösa det.
August 30, 2005
Inga färdiga anslutningar, förrutom deras egna nej. Men det måste ju gå att plocka ut med en egen koppling av något slag. Eller kan det vara så att de alternativa signalutgångarna på kortet (AD_EXT osv) är mjukvarulåsta tills kortet känner av att x-fi frontpanelen är inkopplad??
July 31, 2006
Det är fullt möjligt att koppla in sina front I/O portar till sitt X-fi.
Här är hur jag kopplade mitt Extreme music till mitt Antec P180 chassi.
[Image Can Not Be Found] Från höger till vänster sitter det så här: jordkabeln, audio out left, mic ström, audio out right sedan ett mellanrum innan mic-in sätts på den 6:e jumpern från höger.
Enda kruxet är att jag har två kablar kvar, förmodligen har de något med att koppla ur ljudet till de vanliga utgångarna att göra. För just nu så kopplas inte ljudet till högtalarna ut när jag pluggar in mic och hörlurar.
Vet dock inte vart dessa ska fästas... får testa det någon dag.
Det man ska vara försiktig med är dock att kortet kan skadas när man håller på att försöka koppla in detta, så det görs alltid på egen risk.
Mitt har dock inte tagit någon skada och jag har ändå testat en hel del kombinationer.
Mic ingången slutade funka för en vecka sedan, men fixades lätt pga att kontakterna var lite stora så det blev glapp. Lite tejp ordnade dock allting så nu funkar det prima.
1 Guest(s)