X-fi och headset (mic/line) anslutningar i chassifront?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
X-fi och headset (mic/line) anslutningar i chassifront?
Jens Ek
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 4, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Har precis lagt vantarna på ett X-fi Xtreme Music kort. Den har som bekant ingen medföljande breakawaybox eller frontpanel. Jag tänkte att jag skulle använda mina mic/line pluggar som sitter i chassits front orginal (Antec Sonata2). Blev lite förvånad när anslutningen på kortet inte passar med cassits kontaktstycken. Det är en sådan där 10 polig anslutnig (spdif?) men creative tyckte tydligen det var bra att låta det sitta en pin motsvarande det igengjutna hålet i kontakten. Alltså går den inte att sätta dit, trots samma format.

Är det någon som har ett kopplingsschema över x-fi kortet så att man kan plocka ut line och mic på egen hand?

MrMajestic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
973098
November 4, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jens Ek wrote: Har precis lagt vantarna på ett X-fi Xtreme Music kort. Den har som bekant ingen medföljande breakawaybox eller frontpanel. Jag tänkte att jag skulle använda mina mic/line pluggar som sitter i chassits front orginal (Antec Sonata2). Blev lite förvånad när anslutningen på kortet inte passar med cassits kontaktstycken. Det är en sådan där 10 polig anslutnig (spdif?) men creative tyckte tydligen det var bra att låta det sitta en pin motsvarande det igengjutna hålet i kontakten. Alltså går den inte att sätta dit, trots samma format.

Är det någon som har ett kopplingsschema över x-fi kortet så att man kan plocka ut line och mic på egen hand?

X-Fi XtremeMusic kortet har mig veterligen inga kontakter alls för chassi pluggar. Enda sättet att få det att funka är nog att köpa adaptrar från t.ex. http://www.frontx.com. Har själv samma problem och ska nog skaffa nån form av adapter/kabel för att lösa det.

Jens Ek
Medlem
973524
November 5, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga färdiga anslutningar, förrutom deras egna nej. Men det måste ju gå att plocka ut med en egen koppling av något slag. Eller kan det vara så att de alternativa signalutgångarna på kortet (AD_EXT osv) är mjukvarulåsta tills kortet känner av att x-fi frontpanelen är inkopplad??

MrMajestic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
973527
November 5, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för att mig att deras kort har någon slags kodad anslutning till den externa boxen. Så det spelar ingen roll om man listar ut vilken som är vad, det kommer inte att funka ändå.

Jens Ek
Medlem
973584
November 5, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Åhhh. J-a skit creative.... Skulle inte förvåna mig om det är så. Tack i alla fall. Skulle någon lösa detta problemet (om det går) kan ni gärna posta i tråden!

DreD
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1064449
July 31, 2006 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Det är fullt möjligt att koppla in sina front I/O portar till sitt X-fi.
Här är hur jag kopplade mitt Extreme music till mitt Antec P180 chassi.

[Image Can Not Be Found] Från höger till vänster sitter det så här: jordkabeln, audio out left, mic ström, audio out right sedan ett mellanrum innan mic-in sätts på den 6:e jumpern från höger.

Enda kruxet är att jag har två kablar kvar, förmodligen har de något med att koppla ur ljudet till de vanliga utgångarna att göra. För just nu så kopplas inte ljudet till högtalarna ut när jag pluggar in mic och hörlurar.
Vet dock inte vart dessa ska fästas... får testa det någon dag.

Det man ska vara försiktig med är dock att kortet kan skadas när man håller på att försöka koppla in detta, så det görs alltid på egen risk.
Mitt har dock inte tagit någon skada och jag har ändå testat en hel del kombinationer.
Mic ingången slutade funka för en vecka sedan, men fixades lätt pga att kontakterna var lite stora så det blev glapp. Lite tejp ordnade dock allting så nu funkar det prima.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 403
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL