Grabben är i behov av bättre grafik.
Vad tror ni, är det värt pengarna att uppgradera från ett X1800GTO till ett HD2900Pro?
Kikade precis på kompletts "Veckans erbjudande" som damp ner i mailboxen.
Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB för 1250:-.
Förvisso det nyare med 256bussen, men det skyfflar väl ganska bra iaf i de flesta spel?
Vore kul om någon som tagit just steget från X1800XX till HD2900Pro kunde svara.. Gissningar och antaganden kan jag ordna själv.
Egentligen hade jag planerat att köpa ett Sapphire Radeon HD 3870 512MB lite längre fram, fast dom är ju en del dyrare.
Någon som har kläm på hur mycket bättre 3870 är än 2900Pro?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 28, 2005
de ju nog värt o uppgradera till HD2900pro det tycker jag lätt, visst HD3870 är vassare än HD2900pro men skillnaden e större mellan X1800 och HD2900pro... kör HD2900pro om de cash knas ^^
http://www.tomshardware.se/gra.....;chart=318
där kan du se HD3870 vs HD2900XT på ett ungefär, tänk då HD2900pro 256bit...
April 24, 2007
är det bara ajg som tycker att 3870 fullkomligen suger om man jämför med min 8800GTS 320mb?
kolla på din länk gilgamesh. trots att 3870 ahr mer Vram o högre klock så är den långsammare.
den enda fördelen skulle kunna vara energikonsumption od et skiter ja i 😉
en generation nyare dessutom 😀 visst priset också men mitt kort har helt klart bättre kvalité.
February 28, 2005
nvidiaamd wrote: är det bara ajg som tycker att 3870 fullkomligen suger om man jämför med min 8800GTS 320mb?
kolla på din länk gilgamesh. trots att 3870 ahr mer Vram o högre klock så är den långsammare.
den enda fördelen skulle kunna vara energikonsumption od et skiter ja i 😉
en generation nyare dessutom 😀 visst priset också men mitt kort har helt klart bättre kvalité.
öhh? en ny generation? vet inte om man kan kalla HD3870 en ny generation jämfört med HD2900XT eller? i princip samma skit imo.. små förändringar
jag kör 2st HD3870 inte ett kort, och med bättre kvalite vad menar du?
April 24, 2007
ja det är ju typ det ja menar. det är ju klart bättre kvalité i ett nvidia chip än ett ati. dessutom är kylandordningen o allt anant av bättre kvalité. hur skulle nvidia ananrs kunna sälja så bra tt vinsten uppgisk till 1miljard $ 2007. o då år inte 8800GT o GTS inräknade 😀
senär detta kort ren konst: http://www.prisjakt.nu/produkt.....?pu=156029
February 28, 2005
nvidiaamd wrote: ja det är ju typ det ja menar. det är ju klart bättre kvalité i ett nvidia chip än ett ati. dessutom är kylandordningen o allt anant av bättre kvalité. hur skulle nvidia ananrs kunna sälja så bra tt vinsten uppgisk till 1miljard $ 2007. o då år inte 8800GT o GTS inräknade 😀
senär detta kort ren konst: http://www.prisjakt.nu/produkt.....?pu=156029
hehehe sitter här o asgarvar :)R :)R , jag tror fan inte dom sålt bättre för att kvaliten på kylaren är bättre, de nog snarare så att ATI's kylare är av bättre kvalite, om man jämför HD3870 med 8800GT tex...
och jag skiter fulltständigt i om hur en kylare ser ut, den ska bara göra sitt jobb, kyla bra och vara tyst, resten är ett plus på kanten.
men ett tack ska du ha för att du fick mig o börja asgarva så här tidigt in på dagen :)R :)R
April 24, 2007
ja drog til lite på min aåsikter. ja jag vet att atis kyalre är bättre emn 8800GTS kylare ar ju klart bättre än 8800gt 😀
klart som säljer bättre om kvalitén är högre.
vad hade du köpt? ett kort men den bEVISAD bra kylare eller en med en kylare som inen har ens testat eller recensserat?
om du står mellan valet på två kort till samma pros o samma speccs. o ena har fult kylare vilket köper d? jo den fina 😀
hur kommer det sig at du nte har en raptor? alla dem dyra delarna förtjänar n raptor 😀
December 27, 2003
beror väl på vad grabben din ska ha kortet till. sitter han o lirar CS Source och WoW, eller är det lite nyare grejer ala Crysis? spelar han inget nytt duger ett X1800GTO gott och väl (de är dessutom byggda på samma kärna som XT, men klockade 125MHz mindre - de brukar klocka väldigt bra!)
angående kylare så brukar alla vara av rätt normal kvalité. Att GTS kylare är bättre än GT är inte så konstigt, eftersom GTS är mer än dubbelt så stor (Dual Slot), mot GT's Single Slot. Vad jag hört så ska HD3870 vara rätt tyst
nvidiaamd wrote: är det bara ajg som tycker att 3870 fullkomligen suger om man jämför med min 8800GTS 320mb?
Vad har det med topic att göra?
Cirap wrote: beror väl på vad grabben din ska ha kortet till. sitter han o lirar CS Source och WoW, eller är det lite nyare grejer ala Crysis? spelar han inget nytt duger ett X1800GTO gott och väl (de är dessutom byggda på samma kärna som XT, men klockade 125MHz mindre - de brukar klocka väldigt bra!)
Vad jag hört så ska HD3870 vara rätt tyst
Han har iofs spelat mycket CS Source och WoW senaste året, men nu är det hu dom nyare spelen typ Crysis som gäller, och man kan ju inte direkt påstå att Crysis är så speciellt snyggt med ett X1800GTO trots att det är klockat (617/1215). Får dra ner upplösning och bildkvalitet rejält för att det ska flyta någorlunda.
Ska väl inflika att 8800GT eller något annat Nvidiakort på >2000:- inte är aktuellt, så det behövs det inte skrivas mer om dem oavsett kylarprestanda eller ljudnivå,.
Jaja, man får väl filura lite över det där, men HD3870 känns onekligen intressant. eller kanske 2xHD3850, grabben har ju Crossfirekort så..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Dinos wrote: Jag hade i den situationen lätt tagit ETT HD 3850 till att börja med. Det har mkt bra prestanda.
Sedan när ni sparat ihop lite till så köper ni ett likadant och kör, som du säger, Crossfire.
Mmm, får se hur det blir, kanske snikar och handlar nytt och mej själv och låter honom ärva mitt X1900XT också.. (Dock är inte det heller speciellt kul när man spelar Crysis.)
😉
April 24, 2007
att 3870 suger jämfört med GTS 320mb har med detta att göra tt, på toms ser amn direkta resultat. där ser man hur lika dem är. med ett år (elelr mer?) emellan dem borde det inte vara så 😉
vilket somhelst av dem där korten är ju bra 😀
men 3870 tjänar du tillbax det extra priset genom sströmförbrukning 😉
nvidiaamd wrote: att 3870 suger jämfört med GTS 320mb har med detta att göra tt, på toms ser amn direkta resultat. där ser man hur lika dem är. med ett år (elelr mer?) emellan dem borde det inte vara så 😉
vilket somhelst av dem där korten är ju bra 😀
men 3870 tjänar du tillbax det extra priset genom sströmförbrukning 😉
Topic är "X1800 GTO vs HD2900 PRO" och senare lade jag till en fundering angående HD3859/3870.. Dvs ATI-kort <2000:-..
Sluta nu blanda in nvidiakort i min tråd, jag har inga som helst frågor eller funderingar över dessa för tillfället, isåfall hade topic handlat om geforcekort >2000:-.
Om du promenerar in på en bilaffär för Volvo och ställer frågor om den senaste snik V70'in t.ex, skulle du då uppskatta om försäljaren börjar prata om en Saabs senaste cabrioletmodell?
February 23, 2004
Eller så kollar man efter beggade 8800 GTS 320/640 som torde ligga runt 1400-1500 kr/st just nu. 320 Bits buss , bra klockare ( många av dem ) osv ... ger bättre prestanda än HD2900 Pro.
Men då du främst är ute efter ATikort så skulle jag vänta litet och istället köpa ett nyare 3870 kort då de presterar bättre än HD2900 Pro och även X1800 ( som idag är lite halvt om halvt förlegat) Undantaget är givetvis HD2900 Pro med 512 bits bussen som om den klockas kan nå XT-prestanda och därmed anses nästan likvärdig med HD3870.
2 Guest(s)