Så här är det:
Grabben min sitter med ett MSI RD480 Neo2 (Crossfire) och ett Sapphire X1800GTO 256MB.
Eftersom jag själv har ett Sapphire X1900XT 256MB så klurar man ju lite på att testa att köra Crossfire på hans MB, bara för att testa liksom.
Så nu undrar jag ifall någon på rak arm kan bekräfta att det går?
Någon här som kört den kombon?
Behövs det någon "dongle" eller annat? Eller går det via drivrutinerna? Vilket kort sätter man isf monitorkabeln i?
Vilket kort skall sättas i översta PCI-E'n?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 1, 2002
Du behöver ett master card för att köra crossfire med ett X1800-kort. De har ingen kontakt för att brygga korten annat än med Master Card och Dongle.
De senare X19x0-korten har, precis som sli-kort, interna "connectors". Vet inte om ens ditt X1900XT har det faktiskt.
Så tyvärr går det icke.
EDIT: kanske går med Software Crossfire? Fast det är föga troligt.
Dinos wrote: Du behöver ett master card för att köra crossfire med ett X1800-kort. De har ingen kontakt för att brygga korten annat än med Master Card och Dongle.
De senare X19x0-korten har, precis som sli-kort, interna "connectors". Vet inte om ens ditt X1900XT har det faktiskt.
Så tyvärr går det icke.
Det är väl software som känns mest chans att det funkar med, men eftersom jag inte vet så tänkte jag att jag kunde höra runt lite.
Kan det bli något fel på något av korten om man provar?? Borde väl inte bli det, bara att det inte funkar?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 1, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Dinos]Du behöver ett master card för att köra crossfire med ett X1800-kort. De har ingen kontakt för att brygga korten annat än med Master Card och Dongle.
Så tyvärr går det icke.
Det är väl software som känns mest chans att det funkar med, men eftersom jag inte vet så tänkte jag att jag kunde höra runt lite.
Kan det bli något fel på något av korten om man provar?? Borde väl inte bli det, bara att det inte funkar?
Fel på korten lär det knappast bli nej. Precis som du säger kommer det bara helt enkelt inte att fungera.
I mitt tycke är det egentligen helt onödigt att pröva då jag är 99% säker på att det ej kommer att fungera.
Dinos wrote: [quote=ilg@dd][quote=Dinos]Du behöver ett master card för att köra crossfire med ett X1800-kort. De har ingen kontakt för att brygga korten annat än med Master Card och Dongle.
Så tyvärr går det icke.
Fel på korten lär det knappast bli nej. Precis som du säger kommer det bara helt enkelt inte att fungera.
I mitt tycke är det egentligen helt onödigt att pröva då jag är 99% säker på att det ej kommer att fungera.
Nja, tar inte speciellt lång tid att prova, så det får väl bli kvällens sysselsättning..
Återkommer med resultat, ifall det blir några..
Friskt vågat, och kanske inget vunnit..
😀
September 1, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Dinos][quote=ilg@dd][quote=Dinos]Du behöver ett master card för att köra crossfire med ett X1800-kort. De har ingen kontakt för att brygga korten annat än med Master Card och Dongle.
Så tyvärr går det icke.
Nja, tar inte speciellt lång tid att prova, så det får väl bli kvällens sysselsättning..
Återkommer med resultat, ifall det blir några..
Friskt vågat, och kanske inget vunnit..
😀
Helt rätt! 😉
May 19, 2004
Jag har testat detta med 1900XT + X1800XT, det vart ett no-go. Softfire stöds inte på X1800-korten av nån anledning, jag har även testat med 2st X1800XT256 och X1800XT+X1600PRO utan framgång...
Från och med 7.3 är det förbättrat stöd för softfire också, det finns även en applikation som kan tvinga crossfire, heter nått i stil med crossfire-jack.
Med softfire behövs ingen dongle, du märker att det "funkar" när du ser en crossfire-meny längst ner i listan i CCC, men sen att kunna klicka i rutan "enable crossfire" har jag aldrig fått att fungera... Ska bli spännande att se om du får det att fungera, jag har bara testat på 975X-kort nämnligen.
Kriller wrote: Jag har testat detta med 1900XT + X1800XT, det vart ett no-go. Softfire stöds inte på X1800-korten av nån anledning, jag har även testat med 2st X1800XT256 och X1800XT+X1600PRO utan framgång...
Från och med 7.3 är det förbättrat stöd för softfire också, det finns även en applikation som kan tvinga crossfire, heter nått i stil med crossfire-jack.
Med softfire behövs ingen dongle, du märker att det "funkar" när du ser en crossfire-meny längst ner i listan i CCC, men sen att kunna klicka i rutan "enable crossfire" har jag aldrig fått att fungera... Ska bli spännande att se om du får det att fungera, jag har bara testat på 975X-kort nämnligen.
Näe, det sket sej..
Testade alla tänkbara kombos, men det ville sej inte.
Endera körde maskinen på bara X1800GTO't eller så bara X1900XT't..
Synd, det hade blivit en billigt uppgradering av grabbens dator..
🙁
stege99 wrote: Men om han nu får ditt X1900XT så blir det ju en billig uppgradering av hans dator. 😀
Nja, billig, men inte speciellt mycket till uppgradering..
X1900XT gör inte så stor skillnad i spel som man kanske inbillade sej.
🙁
Jalle64 wrote: Från och med X1800gto och catalyst 6.4 eller 6.5 så gick det att köra X-Fire med dem iaf mjukvaru mässigt em n eftersom X1900 är en nyare krets så funker dett inte ihop, som du ju märkte 😛
Tycker man läst så mycket om dittan och dattan med det där crossfire, så bästa sättet var nog att prova.
2 Guest(s)