October 10, 2006
Köpte ett, för ett par veckor, körde igång Just cause tyckte det sega lite...gick ur spelet å kollade inställningarna i Ati catalyst center, såg då att minnet stod på 774Mhz, vilket jag tyckte va skumt me tanke på att dem borde köras i 1150Mhz, laddade ner riva turner, gick in i settings å tryckte på defaultsettings å vips så hamnade minnes frek på 1150, spelen flyter på som alldrig förr, men jag blir ju lite förrvirrad när det inte ens
går å KLOCKA HÖGRE EN 800Mhz i ati catalystcenter, nån som kan förklara varför det är så?! :cy:
Mvh//RP
May 2, 2006
X1900XTX har default clocks 650MHz för GPU och 1550MHz för minnena i 3D.
1550=775*2. I Catalyst så ser du förmodligen 500/600 i 2D läge (Windows) och 650/774 i 3D. Eftersom alla minnen går i double data rate (DDR) så motsvarar det 500/1200 i 2D läge och 650/1550 i 3D läge.
Catalyst Overdrive begränsar din överclockning till 690 (GPU) resp. 800 (Minnen) av säkerhetsskäl. Observera att dina minnen vid 800MHz alltså effektivt går i 1600MHZ.
Vill du klocka högre så rekommenderas ATI Tool eller ATI Tray Tools.
X1000 serien skiljer på 2D och 3D clocks.
May 2, 2006
Jag använder ATI Tray Tools och kör med "Overdrive 3" i det programmet.
Har f n 722/837 (1674) med vattenkylning. Har inte testat högre än 690/800 med luftkylning men det bör du fixa. Kör Rivatuners temperatur monitoring i bakgrunden medans du spelar/kör 3DMark. Tempen med luft kan gå uppemot 80-85 och t o m 90 grader på kärnan i de tyngsta spelen med luftkylning. Låter galet högt men den ska tydligen greja det. Se till att ha bra chassiventilation också. I synnerhet om du inte använder hårfönen..jag menar orginalkylaren. Största fördelen med den är att den blåser ut varmluften där bak medans Zalman VF900 och AC Accelero dumpar den inne i chassit. Med vatten har jag aldrig kommit över 65 grader.
ATi Tool är mer avancerad vad gäller voltmodningen (3 olika voltinställningar för minnen). Men var försiktig och efterforska på nätet, exempelvis den här sidan:
http://www.madshrimps.be/?acti.....howtoID=61
Jag rekommenderar inte mer än 1.45V på kärnan vid luftkylning. Får själv 722 med 1.45V.
Med Overdrive 3 i ATI Tray Tools så ska du låta "ATI Hotkey Poller" tjänsten vara på (precis som med Overdrive i Catalyst CC).
Med ATI Tool, Rivatuner och den vanliga (low-level) överklockningen i ATi Tray Tools så måste den stängas av. AHP är tjänsten som reglerar 2D/3D klockan när man exempelvis startar ett spel. Med den på så får du först ställa dina 3D standardclocks (650/775) i 2D och överklocka från dessa.
Du kommer då hela tiden bara ha den överklockade inställningen, oavsett 2D/3D läge. Volten går ned från 1.45 till 1.20 när du inte spelar (eller annat 3D) så du kommer inte att ha en glödande GPU när du surfar.
Låter säkert lite rörigt så här i början men du lär dig fort. Kör du med luft så hade jag rekommenderat att du ser om du kan botta den i vanliga Overdrive i Catalyst först. Sedan kör du lite spel och övervakar noga tempen. ATI rekommenderar att den inte överstiger 90 grader. 😎
Känner du sedan att du vill ha mer så sätt dig in i det jag skrivit och utforska själv. Flyter det på i dina spel så finns imo ingen anledning att göra ett redan varmt kort varmare. Är själv ingen benchmark stolle som bara måste ha 50p mer i 3DMark06...
Har förresten ett Antec P180 med bra luftgenomströmning och vattenkyler CPU och GPU med Waterchill Xternal.
March 9, 2004
October 10, 2006
Beställde ett Antec p180b häromdan, skulle jätte gärna vilja köra med vatten, men vet inget om det ,låter klurigt, men om det inte är så svårt(farligt å hålla på med)så får du gärna rekomendera ett vattensystem till min dator, pris spelar ingen större roll, kan tänka mig å lägga en ganska bra slant på det, här är mitt system:modekort MSI K9N SLI Platinum, AMD Athlon 64 X2 4600+ , minne Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB , Hd, Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 , agg Hiper Type-R 580W, kanske borde tilläga att det kommer till ett x1950xtx om en vecka med tanke på plats med mera....
Givetvis får någon annan komma med förslag=)
Mvh//RP
March 9, 2004
May 2, 2006
Till zoddan: Jo, R580:an är mycket varmare än G71:an.
Mrknopp: Får du ett X1950XTX så ska du behålla originalkylaren på det, då den är MYCKET tystare (och även effektivare) än den som sitter på X1900XTX.
För ditt X1900XTX så rekommenderar jag Zalman VF900 där du kör fläkten på max (den är väldigt tyst trots det).
Antec P180 är ett lysande chassi som är optimerat för luftflöde men pga den speciella designen så blir det lite för trångt för ett internt vattenkylningssytem imo. Därför köpte jag ett Waterchill Xternal för 3500:-.
Dyrt ja, men rejäl skillnad i temperaturer också. Dessutom väldigt enkelt när allt är färdigmonterat. Bara att montera vattenblock och slangar.
Grundregel nr 1 vid vattenkylning är att använda destillerat/avjoniserat vatten (ex batterivatten från bensinmacken). Råkade själv spilla en hel del på mitt moderkort och grafikkort medans datorn var igång (pga att jag inte hade tryckt i slangarna i vattenblocken ordentligt). Trodde allt var kört men det var bara att torka upp allt och köra hårfönen (tjejens ) en stund, sedan funkade allt fint. Använd ALDRIG kranvatten.
Kör nu en X2 4400+ i 2.61GHz (orginal 2.2) med 1.425V och ett X1900XTX i 722/837 utan voltmod och har aldrig fått temps över 45 C (CPU) och 65 C (GPU). Innan kylde jag med en Zalman CNPS9500 och VF900 och fick då 55 resp 90 grader vid max belsatning och samma klocks.
I Waterchill Xternal ingår CPU, GPU och NB block. Du behöver inte köpa till ett GPU block till din X1950XTX eftersom den kylaren redan är så bra (och tyst).
Om du ska hålla på med klockning av processor och/eller graffe så rekommenderar jag vattenlösningen.
Den är dyrare och lite pilligare att installera men det är värt det.
Dessutom så tar du ju med dig den om du byter grejor. På sin höjd måste du köpa ett nytt vattenblock om det kommer en ny sockel. Xternal stödjer idag alla desktop socklar på marknaden.
http://www.komplett.se/k/searc.....?q=xternal
http://www.komplett.se/k/searc.....sp?q=vf900
Kan tillägga att du måste komma åt baksidan på moderkortet om du ska installera Waterchill CPU block. Eftersom du ändå väntar på ett P180 så är ju det ett bra tillfälle nu, så slipper du plocka ut moderkortet om du senare bestämmer dig för vatten.
March 9, 2004
Vill göra en liten rättelse, vet inte hur dina öron är men jag har 2st VF-900 och dom låter en del på max, tycker jag iaf, kör mina på minimum och då är dom tysta. För övrigt så är vf-900 riktigt bra, skulle nog våga säga världens bästa just nu 🙂
Angående P180 så finns det bättre, men det är helt ok chassi, dom kunde gjort det ännu bättre vad gäller luftflödet. sämst placering på nätdelen också, Värdelöst att bygga/mecka . Flytta nätdelen samt gör bättre insug i fronten så blir det mycket bättre. Annars får man bara undertryck i lådan och dammet sugs in i varje liten springa :/
May 2, 2006
Jag tyckte inte att VF900 lät mycket alls på max, den överöstade inte resten av fläktarna. Men det är helt klart att det beror på hur mycket man kör andra fläktar, och i slutändan så är ljudtolerans väldigt subjektivt. En sak kan man fastslå i alla fall, en VF900 på max låter MYCKET mindre än när originalkylaren på X1900XT/X sätter igång.
Vad gäller P180 så håller jag delvis med, men det finns inga perfekt chassin.
Har du den nya revisionen? Annars så kan du beställa de 2 klämmor man får med för att fästa en 120mm fläkt på insidan av det övre hårddisk racket.
Jämfört med att ha fläkten på utsidan (vid dammfiltret) så sänktes min moderkortstemp med 6-7 grader omgående. Även voltregulatorerna på mitt X1900XTX gick ned med motsvarande temp. Mycket effektivare att ha den på insidan alltså. Visst så gör nätaggets placering att det blir betydligt bökigare att mecka med vissa grejor och man får se till att ha långa kablar. Men å andra sidan så blir det övre chassirummet svalare.
May 23, 2006
Tänkte fylla på lite med mina erfarenheter av x1950 xtx och kylare. Jag fick i onsdags hem mitt Hightec X1950 XTX och installerade det fort som attan. Blev dock ruggigt förvånad när det visade sig att kortet låg på 63C i idle. Jag installerade ATITool och kunde konstatera att fläkten endast gick på 13%. Efter lite meckande med programmet så fick jag ner tempen till 47C i idle. Dock hade jag nog fått ett "måndagsexemplar" då fläkten hade ett riktigt irriterande "missljud". Den liksom vibrerade. Även utan missljudet tycker jag att den låter för mycket. Kan liknas vid en hårtork vid full load.
Då stod man inför dilemmat o man skulle skicka tillbaka den till db och riskera att få vänta flera veckor ev månader då kortet återigen är slut på lager. Jag valde att chansa med att köpa en Zalman VF900 istället. monterat och klart på en timme, och idle tempen är nere på 41-45C. Jag upptäckte en annan sak under monteringen av fläkten. Den kopparfärgade heatsink, som är monterad över minneskretsarna, är inget annat än målad aluminium. Riktigt uselt marknadsföringstrick alltså. Hur som hellst så är ljudnivån på min VF900 ej hörbar vid fullt varv. Då bör man vara medveten om att mina andra fläktar i systemet är väldigt tysta. Temperaturen vid load är 83-90C, vilket jag tycker är klart godkänt.
Dock så väntar jag fortfarande på stabila drivrutiner från ATI. Just nu så använder jag Catalyst 6.10 RC1. De är långt ifrån stabila men de är bättre än de medföljande från HIS. Är det nån som har tips på bättre drivrutiner så kan ni väl hojta till.
May 2, 2006
6.10 RC1?? Du menar väl 6.10 Beta?. Jag kör 6.10 Beta på min X1900XTX och de funkar probelmfritt. Är det INTE 6.10 Beta du har så släng in dem istället.
http://support.ati.com/ics/sup.....onID=23354
Rätt kul att "chuck patchen" nu är integrerad fr o m 6.10.
De officiella 6.10 bör väl dyka upp inom ett par dagar eller en vecka max.
May 23, 2006
Det är de som jag kör. Jag följde en extern länk där det stod RC1. Lättlurad som man är så....
Dock så får jag en del krascher när jag kör 3dMark03 och 05. Tog mig igenom 06:an utan problem. Jag antog att det berodde på drivarna eftersom minidumpen pekade på dem. Vi får väl se när de släpper den oficiella verisionen av 6.10.
2 Guest(s)