July 5, 2006
tja!
köpte Sapphire radeon X1900XTX och nytt nätagg i veckan (Hiper Type-R)
stoppar i det hoss en kompis och installerar drivers och så .. det funkar .. sen när jag kommer hem så pluggar jag in skärmen i datan , såklart i fel plugin (finns 2 olika ställen på grafikkortet fast ser likadana ut) och körde , stängde av datorn och somnade, på morgon sätter jag på datorn igen och jag ser hur den laddar Windows XP .
men precis efter blir det blackscreen , du vet där man ska skriva in password och sånt.. jahapp tänker jag , startar datorn i felsäkert läga och installerar om drivers, byter plats på skärmen (har minst startat om datorn 20gånger för att försöka få igång skiten) och det funkar endå inte!! har tagit bort drivers installerat om på alla möjliga sätt ingenting funkar!! snälla hjälp mig vad ska jag ta mig till!?!?!?!
//en som vill ut och skjuta på battlefieldet
May 2, 2006
Använd den DVI port (på graffet) som sitter närmast moderkortet när det är installerat. Har du satt i PCI-Express kontakten i graffet?
Vad har du för specs (watt mm) på ditt nätagg? Vad har din kompis för nätagg?
Många har haft strul med Hiper senaste tiden (i synnerhet 580 Watts varianten). Ta och sätt i kortet hos din kompis igen. Funkar det där så vet du i alla fall att det inte är kortet som strular.
Om du kopplat allt rätt och installerat drivrutinerna rätt så tror jag på nätagget som en bov.
OBS, som mattan sa, rensa eventuella nvidia drivisar (inte moderkortets dock om du har en nforce bräda) samt tidigare Catalyst och installera de senaste (6.8). Innan nyinstallationen av Catalyst så använd DriveCleaner Pro för att rensa tidigare drivisar totalt (både ev Nvidia och ATI).
July 5, 2006
hej , jag har nu installerat om WXP, OCH SKITEN FUNKAR INTE!! jag vet att det inte beror på nätagget för det funkade tidigare! så kan det vara att jag kommit åt grafikkortet när jag inte hade anti-stat armband på som orsakat detta? blir fortfarande blackscreen när jag har drivrutiner .detta har inget med vilka drivrutiner jag använder har testat många olika..
December 31, 2001
Så fort du nämnde att du fick en black screen när du skulle komma in i windows så förstod jag nästan direkt vad det var.
Låter som det är en drivrutins krock med moderkortet.
Kan garantera dig att det hela löser sig om du skulle byta moderkort.
Detta brukar hända när GART krockar med någon annan drivrutin. Det går att ta bort Gart från packetet och köra på windows medföljande men du får en ENORM prestanda förlust kan ja låva dig.
Vilket chipset är det på moderkortet ? Nvidia ?
July 5, 2006
tack så mkt för att du hjälper mig .. är riktigt sur på detta.
vad är GART för någonting och hur tar jag bort det?
chipset tror jag är Intel® 915P Express Chipset jag är inte 100% men det är vad jag tror ...så du tror att mitt X300SE integrerade krokar med mitt x1900xtX? fast att jag inte installerar ngt annat än X1900XTX drivrutinerna alltså?
tack så hemskt mycket för din hjälp ..skulle upskatta om du addade mig på msn och hjälpte mig lite extra imorn eller ngn gång ... för nu är jag lite desperat och vill inte sitta vid datorn....
[email]hockey-alex@hotmail.com[/email]
PS:tack så hemskt mycket att du hjälper mig =) uppskattas till 100
January 19, 2003
Om du har ett integrerat grafikkort på moderkortet så hoppas jag att du har inaktiverat det kortet i BIOS. Visst att Windows stödjer flera grafikkort men det är inte säkert att moderkortet vill vara med om något sådant. Sedan kan det ju vara så att ATIs drivrutiner vill köra Crossfire mellan ditt nya grafikkort och det gammla av någon anledning, men det har jag svårt att tro.
//Jimmy
December 31, 2001
quickbom wrote: ok, tack . men vart i bios inaktiverar jag mitt gamla integrerade grafikkort? men om det inte funkar är enda utvägen att köpa nytt moderkrt då?
Jag vågar inte säga något säkert, men har du testat kortet i en annan dator så är det ju inte det som är felet i alla fall så då är det din egen dator som strular.
Då är det enda sättat som jag ser det att byta moderkort om du inte får igång det på något annat sätt.
December 31, 2001
quickbom wrote: jaa, men alltså jag menar vad BRUKAR det kallas i bios:et? eller vart brukar dom ligga i , grafikkortena alltså?
Kommer inte ihåg, har aldrig köpt ett moderkort med integrerat grafikkort så jag vet inte exakt vart det kan ligga.
Men det ska inte vara några problem att hitta det hela i manualen.
Ge mig hela moderkorts model numret så kan jag försöka leta upp det åt dig.
1 Guest(s)