November 9, 2002
flaskhalsen i min burk är förmodligen mitt 9800... men nu behöver tjejen en ny cpu, så hon får min 3200+ så köper ja en X2... men vilken?
X2 3800+ 1489kr
X2 4200+ 1849kr
X2 4400+ 2425kr (2x1Mb cache)
är det dumsnålt att ta 3800? går den att klocka lite? (ja kan inte mycke om klockning, men ja är inte helt obekant med bios :P)
är det värt det extra för 4200? bara 360kr, men det är inte så lite för min ekonomi... är det värt det?
4400? är den massor bättre för att den har dubbla cachen? har den fler "finesser" som gör den bättre än dom billigare?
är den värd en hel tusenlapp mer än 3800?
kylning?
duger originalkylningarna på dessa? vill ju gärna att d ska va lite tyst o lugnt här hemma 🙂
tacksam för svar
August 16, 2003
2.6GHz är fint då man inte behöver höja spänningen så mycket, 2.75-2.8GHz ska väl gå men då mer spänning.
är det heathpipe kylaren som följer med X2orna?
annars är den här billig och bra:
http://www.datorbutiken.com/se.....d=ACFZA64P
http://www.arctic-cooling.com/.....#038;disc=
det du vinner med en 4200+ är större flexibilitet vid överklockningen då den har en högre multiplier men annars onödigt att lägga dom extra pengarna.
4400+ den har dubbla mängden cache, inga andra nya finesser, visst är den bättre än dom andra men frågan är om det är värt det, så som du har beskrivit din ekonomi så är det inte värt det. 😉
edit: såg att du hade hittat 4400+ tusenlappen billigare än vad jag såg den för (har inte letat) så då kan det nog vara värt det 😉
November 9, 2002
större flexibilitet? menar du att den generellt klockar högre eller att ja har fler "lägen" att välja mellan?
den kylaren så najs ut 🙂 speciellt för under 200-ingen
nån som kan säga om standard duger eller om man ska slå tll på en heatpippning?
värme vs klockning... blir en klockad cpu varmare? eller blir den bara varmare om man höjer spänningen?
August 16, 2003
AMD's heathpipekylare ska ju vara bra, vet dock inte med ljudnivån, jag tänkte mest på om dom där billiga X2orna är bra nog att ha heathpipe eller om AMD slänger med den gamla skiten utan.
det jag menade med flexibilitet var att med en multiplier på 11 så kan du ha den på 11 eller sänka den till lägre om du vill, om du har en på 10 så kan du inte ha på 11 😉 men lägre än 10.
beror på minnen och övrig hårdvara hur det är med dividers och busshastighet, med högre så har du fler valmöjligheter. (3800+ = 10 (4200+ = 11)
June 6, 2006
EliXyR wrote: har en x2 3800+ av nyare stepping den maxxar ut vid 2400mhz vid 1.4v. kan banka på med mer volt men då äter den massor med ström o Mosfetsarna blir väääääldigt varma. gäller o ha tur när man köper en cpu och ska klocka.
Hmm , konstigt .. jag kör min 3800+ på orignalspänning på 2400mhz , höjer jag mer så lägger den av , då tar jag 1.4v ist då kommer jag upp till 2.6ghz ..
2 Guest(s)