April 13, 2007
Vad är era erfarenheter av x48 moderkort? Om jag förstått rätt är det ingen speciell skillnad mot x38, så jag borde kanske fråga om det? Har inte riktigt förstått vad som ska vara så mycket bättre med dem jämfört med p45. Presterar de bättre rent allmänt, klockar bättre? Tester jag sett vittnar inte om detta.
Jag har inga funderingar om att köpa ett sådant kort, utan söker bara lite samlad kunskap och erfarenhet för att bli lite allmänt klokare. :bok:
March 13, 2008
emokid wrote: Vad är era erfarenheter av x48 moderkort? Om jag förstått rätt är det ingen speciell skillnad mot x38, så jag borde kanske fråga om det? Har inte riktigt förstått vad som ska vara så mycket bättre med dem jämfört med p45. Presterar de bättre rent allmänt, klockar bättre? Tester jag sett vittnar inte om detta.
Jag har inga funderingar om att köpa ett sådant kort, utan söker bara lite samlad kunskap och erfarenhet för att bli lite allmänt klokare. :bok:
Den största skillnaden mig veterligen är att x48-kretsen är tillverkad i 65nm medan x38 är 90nm (någon annan får gärna rätta mgi om jag har fel) och utvecklar således mindre värme.
Sedan är x38/x48 utrustade med två PCI-Express portar som körs i full bandbredd, x16 och är av PCI-E version 2.0 - mer utrymme för hög bandbredd, spelar ofta roll när du lirar Crossfire eller har ett mega grafikkort. P35-45 använder 8x PCI-E på två portar, iaf gör P45 det. Tror att P35 kör x16 på ena porten och x4 på den andra så visst, det gör en del för prestandan i multi-GPU lösningar.
EDIT: P35 använder också PCI-E version 1.1 - dock påverkar detta som sagt inte prestandan på ett "normalt" grafikkort. Och skulle du ändå köra värstinggraffe i en sån port så skulle den procentuella förlusten inte vara mer än några enstaka procent, fast de kan så klart variera från fall till fall.
June 27, 2002
Själv kör jag ett Asus P5E x38, det funkar bättre än det Gigabyte kort jag satte i tjejens brors dator, det va ett EP45 Dsr3 eller nåt, det gör att hand 4870s dvi utgång dog när Vista uppsaderades, men när vi uppdaterade bios på moderkortet så funkade det igen, sen kom en ny Vista update och det dog igen, och nu ahr det inte kommit nån ny bios från gigabyte.
Jag har två märken av moderkort jag aldrig haft problem med och det är Asus och MSI. Så är det bara och ajg har byggt sjukt många datorer.
Jag rekommenderar x38 då det är väldigt stabilt.
1 Guest(s)