x850xt crashar vid 52 grader|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
x850xt crashar vid 52 grader
Paralyser
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2008 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt grafikkort har börjat strula lite. Det crashar varje gång temperaturen når 52 grader.

Jag har testat detta flera gånger genom att starta Ati Tray Tools som då visar ca 40 grader på kärnan. Efter att ha startat ATT 3D renderer ökar temperaturen snabbt uppåt och när den når 52 grader (tar ca 3 sekunder) släcks skärmen. Jag lyckades tidigare få datorn att inte crasha så tidigt och då fortsatte tempen uppåt till runt 80 innan den crashade. Då tog det knappt 10 sekunder för tempen att nå 80 och lika fort att droppa ner till runt 40 igen efter att VPU Recover hade gått in.

Har även testat i Quake 4 där samma sak händer. Dock inte lika fort. Det uppkommer även artifakter precis innan skärmen slocknar.

Jag antog först att det var strömproblem men ännu ett nätagg i systemet som endast drev grafikkortet gjorde ingen skillnad.

Nu hoppas jag på att nån av er kan hjälpa mig då jag har helt slut på idéer efter nästan 12 timmars felsökning.

Mitt system ser ut som följer:
Asus A8R-MVP
Athlon 64 3700+
3x512 DDR 400
ATI Radeon x850XT PCI-e

Fyllde på med lite mer info:

Ett litet tillägg: Efter mer testning och fipplande uppkommer artifakterna direkt i konsollen när Q4 startar. Q4 startar altså direkt till en fullscreenkonsoll och hoppar över menyerna. Jag hinner dock avsluta innan datorn hänger sig.

Ett litet tillägg till: Har nu hoppat kz på CS i nån timma eller två utan några som helst problem. Jag inser ju att spelen är lite olika påfrestande för grafikkortet men tycker man borde sett några artifakter eller andra buggar. Tempen höll sig under 50 grader hela tiden vilket kanske är anledning.

Ännu ett tillägg :p : Fick nu små artifakter över skärmen under laddningen av ett flashspel.

Fantomen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
1175021
January 14, 2008 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det är nog din kylare på grafikkortet som är dålig, antingen är fläkten paj eller så sitter inte kylflänsen på riktigt. Du har inte överklockat då, isåfall får du dra ner på klockningen. Låter mest som att kylflänsen har dålig kontakt.

Paralyser
Siktar mot toppen
Medlem
1175022
January 14, 2008 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Fantomen wrote: Det är nog din kylare på grafikkortet som är dålig, antingen är fläkten paj eller så sitter inte kylflänsen på riktigt. Du har inte överklockat då, isåfall får du dra ner på klockningen. Låter mest som att kylflänsen har dålig kontakt.

Mja, det var det första jag kikade på. Har monterat om den ett antal gånger idag men tyvärr tror jag det är för sent för sådant då kortet verkar vara väldigt nära döden. Att underklocka gör tyvärr ingen skillnad. Samma problem oavsett frekvens på både minne och kärna.

Blir nog att sälja något värdefullt å köpa ett nytt graffekort 🙁

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1175151
January 14, 2008 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

kan nästan lova tt allt på markanden blir en rejäl uppgradering:

http://www.blocket.se/vi/14757.....tm?ca=15_s

om du är intresserad så pm:a.

Paralyser
Siktar mot toppen
Medlem
1175199
January 15, 2008 - 4:56 am
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: kan nästan lova tt allt på markanden blir en rejäl uppgradering:

http://www.blocket.se/vi/14757.....tm?ca=15_s

om du är intresserad så pm:a.

Hehe ja det kan jag tänka mig. Men... såhär ligger det till. Jag har haft detta kortet i knappt en vecka, det är begagnat och jag har inte tjänat en krona på 6 månader. A little bit of a problem :p

beweer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
1175210
January 15, 2008 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Paralyser wrote: Hehe ja det kan jag tänka mig. Men... såhär ligger det till. Jag har haft detta kortet i knappt en vecka, det är begagnat och jag har inte tjänat en krona på 6 månader. A little bit of a problem :p

begär pengarna tillbax av han som du köpte det av ...

Paralyser
Siktar mot toppen
Medlem
1175214
January 15, 2008 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

beweer wrote: begär pengarna tillbax av han som du köpte det av ...

Yupyup. Det är väl det enda rätta.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1175305
January 15, 2008 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

vardför ahr du inte tjänat nått? inte kan du ligga o lata dej om du vill ha cash till din data 😉

håller med paralyser, häv köpet.

Paralyser
Siktar mot toppen
Medlem
1175344
January 15, 2008 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: vardför ahr du inte tjänat nått? inte kan du ligga o lata dej om du vill ha cash till din data 😉

håller med paralyser, häv köpet.

Hehe nej ligga å lata sig vore väldigt dumt ;). Finns andra anledningar dock.
Får tyvärr inte tag på snubben längre så han var garanterat medveten om vad han gjorde när han sålde det. Synd att han inte var lika haj på överklockning.

Håller just nu på att byta en spole som e illa åtgången. Tror tyvärr inte det kommer hjälpa men det är i alla fall värt ett försök.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 243
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL