September 4, 2006
😕 He he. köpte en ny HD nyligen som jag partitionerat upp.
partitionen längst ut på skivan satte jag till 40 GB, hade tänkt att ha den som systemdisk då den spinner "snabbare" ju längre ut på skivan man kommer.
jag undrar om man kan dra ut min befintliga hårddisk med windows på, installera xp på min nya hårddiskspartition, sen stoppa tillbaka den gamla HD:n (självklart ändra bootordning i BIOS och så) för att när allt är klart, formatera den gamla hårddisken genom det nya windowset?
hmmm, man vill ju liksom inte sabba något...
Går det att installera windows "i ytterkanten" på hårddisken?
TACKSAM FÖR SVAR! 😀
Snälla?
August 7, 2003
Ja, så kan man ju göra om man vill installera om windows men är det inte vad du egentligen vill göra att flytta den befintliga installationen av Windows till ytterkanten på den andra HDn och sen ändra bootordning, så slipper du installera om allt?
Ghost fixar det snabbt och enkelt ex. vis.
Boota från ghost-cd, välj "klona" från gamla till nya partitionen, ändra bootordning, gör vad f-n du vill med den gamla disken.
September 4, 2006
Delvis rätt!
Jag ville ha 2 st xp under en övergångsperiod då min flickvän behöver datorn i stt arbete (gamla installationen).
Tycker att det skulle vara skönt med en helt ny installation av windows på den nya disken då jag tycker att det har börjat sega lite.
Men tack igen, jag ska försöka med min teori lite senare ikväll!
March 10, 2003
Ytterkanten på HD fungerar i teorin om man inte tänker på att läsarmen har längre avstånd att flytta sig i ytterkanten.
Sedan gör en sådan sak kanske 0.3 promille i prestanda så det
kommer inte märkas.
Bättra att köra lite defrag och se till att inga onödiga processer ligger och drar prestanda.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)