September 16, 2002
Tjo.
Det är så att båda mina IDE-diskar har gått sönder, så jag har införskaffat en ny HDD, en Samsung SATA.
När jag först stoppade in den i datorn och bootade, så kom det upp fel om att bios inte fanns och att det var fel på något med ware. Plus att både Serial_Ch0 och 1 var: No Device.
I vilket fall, jag jumprade disken, så att den går på halv (150) hastighet.
Nu så finns den under boot i Scan Devices, Please Wait...
Serial_Ch0 Master: Samsumg HD401LJ
Serial_Ch1 Master: No Device
Men när jag väljer att installera Windows XP efter att bootat med skivan, så säger Windows att det inte finns någon hårddisk att installera på.
När jag går in i BIOS och kollar mina enheter, så finns den inte.
Jag har:
Primary IDE Master: *tomt*
Primary IDE Slave: *tomt*
Secondary IDE Master: DVD-brännaren
Secondary IDE Slave: CD-Romen
Jag har ingenting om SATA-enheter.
Om jag går in på boot-ordning så finns det en "VIA (siffror) 1st HDD" som trea på listan, vilket jag antar är HDDn, fast det är konstigt eftersom den hade sitt riktiga namn under boot.
Mitt moderkort är ett ASUS A8V Deluxe.
Någon som har en aning om vad som är fel?
March 5, 2005
För guds skull denna fråga har blivit ställd och besvarat minst 1 miljard gånger. Har du fixat en diskett med SATA drivrutiner ? Inte eller hur ? Men gör en då så ska det lösa sig vet du. Tryck på F7 när XP frågar om du har SCSI enheter du vill instalera och stoppa i din diskett.
Och du snälla använd sök knappen nästa gång.
May 6, 2002
Redzo wrote: För guds skull denna fråga har blivit ställd och besvarat minst 1 miljard gånger. Har du fixat en diskett med SATA drivrutiner ? Inte eller hur ? Men gör en då så ska det lösa sig vet du. Tryck på F7 när XP frågar om du har SCSI enheter du vill instalera och stoppa i din diskett.
Och du snälla använd sök knappen nästa gång.
F6, fast om den inte hittas i BIOS är det nog nåt annat som är knas..
1 Guest(s)