July 30, 2010
Varför får jag sån usel diskprestanda i CrystalDiskMark 3 under Windows 7? När jag kör i Windows 7 x64 så får jag max runt 75 i Seqiuential testet medan jag får runt 112 (116 i bästa fall) i samma test i XP x64. Är det nåt jag måste installera i Windows 7 för att öka hastigheten? Har en WD 500GB Black drive som C:
March 10, 2003
Tja, har du uppdaterade drivrutiner och så? Jag tycker prestandan på Win7 överlag är rappare än winxp serien. Benchmarks kan ibland vara missvisande mot verklig prestanda.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 30, 2010
Drivrutiner? menar du moderkortdrivrutinerna nu? om ja, så brukar jag lägga in dessa först av allt. Windows brukar väl automatiskt lägga in dessa för hårddisken om det finns över huvud taget finns några? Om det är dessa för RAID så behöver jag inga då jag inte kör RAID
January 9, 2004
Ja diskkontrollern behöver också drivers. Ms har byggt in en AHCI driver som funkar utmärkt och det är sällan man behöver bry sig om den alls. När du kör raid så kan drivers vara viktigare. Det spelar också roll hur mycket data du har lagrat på diskarna.
En annan sak som kan spela in är storleken på sektorerna. Xp gör sektorer på 512b medan win7 gör på 4Kb. Anledningen är att alla moderna diskar använder 4k sektorer fysiskt. Om din disk är lite äldre och fortfarande använder 512 byte så kan det spela in.
July 30, 2010
500GB Western Digital Caviar Black heter min. Det står dock att den har utgått ur sortimentet på inets hemsida, så jag vet inte hur gammal den är egentligen, men den ska ha support för 6Gbit/s https://www.inet.se/produkt/43.....viar-black
1 Guest(s)