August 21, 2003
Hej!
Har ett Soundblaster X-Fi Xtreme Music och Logitech Z5500 påväg hem till brevlådan.
Hur bör jag bäst ansluta komponenterna till varandra? Förlorar man mycket i kvalité på att köra analogt? Bättre med digitalt? Kortet bör ju ha bra analoga utgångar tycker man!?
Väl mött!
August 30, 2005
Med tanke på att digitala ljudsignaler måste omvandlas till analoga för att vi överhuvudtaget ska kunna höra dem är det DA och AD omvandlarna som avgör detta. Så använd digitalt om recievern har bra omvandlare, använd analogt om ljudkortet har bättre.
Du kan få sämre kvalitet genom digitalt ljud om det är mycket komprimerat, eller använder sig av lossy format såsom mp3 eller Dolby Digital Live. Så anta inte automatiskt att digitalt är bättre.
När det gäller Creatives ljudkort är det dessutom så att dess digitala utgång endast skickar en stereosignal alternativt en kodad AC3 (DD/DTS) signal. Spelar du spel måste du alltså använda analog koppling om du vill ha fler kanaler än 2 (stereo).
August 30, 2005
Själv kopplar jag både analogt och digitalt. TV boxen skickar ljudet digitalt in till X-Fi konsollen medan jag kör analogt vid spel och musik. Vid film har jag tidigare använt digitalt via DDTS-100 men DA/AD på X-Fi är bättre så därfär har det blivit att X-Fi kortet får ta hand om det också.
Min rekommendation är att köra analogt.
August 21, 2003
squarepusher wrote: DA omvandlaren i X-Fi korten har väldigt hög kvalitet, så att den är nog flera ggr bättre än den DA som sitter i ditt högtalarsystem.
Om jag uppfattar ditt inlägg rätt, tycker du alltså att jag ska köra analogt? Får förhoppningsvis hem högtalarna imorgon, ska testa lite då 😀
May 29, 2001
©AntiChrist wrote: [quote=squarepusher]DA omvandlaren i X-Fi korten har väldigt hög kvalitet, så att den är nog flera ggr bättre än den DA som sitter i ditt högtalarsystem.
Om jag uppfattar ditt inlägg rätt, tycker du alltså att jag ska köra analogt? Får förhoppningsvis hem högtalarna imorgon, ska testa lite då 😀
Japp, kör analogt.
1 Guest(s)