Zalman NB32|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Zalman NB32
newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 6, 2002 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tar tacksamt emot alla råd ni kan ge mig nu när jag ska byta grafikkortskylning!

Har ett ASUS GF2 PRO som jag tänker byta kylning på för att få ett tystare system, är Zalman NB32 ett bra köp? http://kylning.com/product_inf.....0dd87ecece

och passar den?

Tänkte köpa till en Zalman FB 165 8CM http://kylning.com/product_inf.....cts_id=180

eller en Zalman FB 123 9CM http://kylning.com/product_inf.....cts_id=239

har också tittat på Zalman ZM17-CU http://kylning.com/product_inf.....cts_id=146

Men det verkar inte som om den får plats?

Kommer nog att byta fläkt till en Papst 19dB som jag kan köra på 7V eller 5.5V om det inte blir för varmt.

Har ni andra förslag som inte kräver någon speciell moddning av flänsen utan bara går att sätta på direkt, när väl den gamla flänsen är borttagen smile så tar jag tacksamt emot dom.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
168602
May 6, 2002 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är på rätt väg, däremot så måste jag säga att NB32 är nog för liten och oeffektiv för grafikkort, även med fläkt.
Skulle titta på Zalmans andra alternativ. Om det inte får plats, kanske kan du modda litet?
Själv har jag en Titan 1ghz CPU kylare fastlimmat och en Papst 19dB @ 5v med Zalman 80mm arm.

[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-05-06 23:56 ]

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
168759
May 7, 2002 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Har beställt en NB32 och samma 80mm fläktarm som du har, kommer ju också att köra med en Papst 19dB @ 7V eller 5.5V, tyckte det var smidigt med en kylfläns som kan fästas i originalfästena och som blir lätt att ta loss om det behövs.

Tänker inte klocka grafikkortet, och hoppas att NB:n räcker till, kommer att ta det försiktigt och hålla koll på temperaturen på GPU:n, kan ju klocka ner grafikkortet till en början för säkerhets skull tills man ser om det funkar som det ska.

Blir intressant att kolla före och efter temperaturerna smile

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
168830
May 7, 2002 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas att det fungerar ok, tänker nämligen nog själv testa med nästa g-kort som jag köper.. (Har 2st NB32, ett till framtida moderkort och ett till g-kort)

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
169252
May 10, 2002 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar fungera bra, är ungefär samma temperaturer som innan, inte varmare iaf. Framförallt så blev det tystare, slapp ju det höga/ljusa ljudet från grafikkortsfläkten. Men tycker det blir för varmt om jag inte kör på 12V (Papst 19dB) på CPU och GPU, så får se om jag sänker volten på in/ut blås i chassit lite senare.

Vad räknas som för varmt på CPU/GPU, är det när datorn inte är stabil eller hänger sig? Verkar ju vara rätt stora skillnader på olika moderkorts tempmätare, så kan man strunta helt i tempen, bara datorn är stabil?

Har ett MSI K7T Turbo och tempen gick upp till 60 grader vid lite burn-in i sandra, har ju Alpha PAL8045T kylare, skadas processorn om jag kör CPU:n så att den ligger runt 60 grader hela tiden, även om den är stabil?

Moderkortet visar c:a 10 grader mer än mitt gamla ABIT KT7A.

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
169995
May 14, 2002 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu hoppas jag att det ska funka ordentligt!!!

Satte på min gamla FOP32-fläns istället, NB32:an blev lite varm tyckte jag, och kör en Papst 19dB @ 5V på min Zalman FB165-fläktarm. FOP:en lossnade mitt i natten vid första försöket och tempen gick upp i 72 grader, men ASUS SmartDoctor sa att kortet mådde bra 😀

Började om från början och slipade flänsen och GPU:n ordentligt, GPU:n är ju rätt "gropig" från början, blandade de två komponenterna innan jag tog på dom på fläns/GPU också, för säkerhets skull testade jag att sätta ihop två andra flänsar först också, vill ju helst inte att flänsen ska lossna igen wink

Nu har jag även bytt ut nätaggregatsfläkten mot en Papst 19dB, det gjorde en del det med, satte också ner chassifläktarna till 7V, förhoppningsvis kan jag ha dom på 7V nu, har inte testat klart ännu.

Allt som allt så blev det en rätt stor skillnad ljudmässigt, nu överröstar ju inte datorn ljudet från bildskärmen längre 😀

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
170065
May 14, 2002 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör en NB 32.. Den blir ialafall kallare än min orginal radeon kylfläns. Eller kylflänsen var iskall men baksidan av kortet var stekhett smile... Jag tycker också att en crystal orb låter för mycket och dessutom överklockar jag inte då man bara tjänar några procent... iallafall de med radeon kort.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL