10-årig flicka redan Microsoft-ingenjör|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
10-årig flicka redan Microsoft-ingenjör
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2005 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Karriären går fortare för vissa av oss och det är onekligen vad man kan säga om Arfa Karim från Faisalabad i Pakistan. Arfa Karim är nämligen en tioårig tjej som avklarat Microsoft Certified Professional examinations redan förra året. När Arfa gjorde detta blev hon den yngsta person någonsin att certifieras som en Microsoft-ingenjör. Den här veckan har Arfa Karim varit på besök hos självaste Bill Gates och ställde bland annat frågor om varför barn inte fick jobba för mjukvarujätten. Gates tyckte att Arfa skulle fortsätta att satsa på sina studier för att gå på företagets interna program när hon ska börja på gymnasiet. Framtiden ser med andra ord ljus ut för Arfa Karim som om inte annat kan skryta om sitt MS-certifikat på skolgården.

Källa: vnunet

Mr.Garrison
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
922247
July 18, 2005 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

fy fan va insane alltså!

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
922253
July 18, 2005 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

ok, men vad kan hon göra då?

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
922257
July 18, 2005 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Detta förklarar xp's utseende och buggfauna 🙂

NH|Cezer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
922266
July 18, 2005 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

just nu känner jag att mina 2 MCP cert inte är värda så mycket :/
wtf asså 🙂

EDIT:
det va säket 70-271/70-272, typ de mycke lättare certen 🙂

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
922269
July 18, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Tjejen är säkert asduktig och missunnar verkligen inte henne på något sätt.
Man nur svårt kan det vara?
Känner igen tjejen har inte hon varit med på tv?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
922281
July 18, 2005 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig riktigt fattat vad MS Certifikat och hur man går till väga för att få det, någon som känner för att förklara vad det är och varför det är så speciellt?

zoddan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
922288
July 18, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Vem vill ens var MS certad ? :P, jag hade nog föredragit Linux cer framför MS 😛

han som jag köpte min laptop av påstog att jobba som MS ingenjör eller nått sådant, och han rekommenderade att använda drivers som fanns i winXP, lyckat :), skulle vilja se hur spelen beter sig med MS drivers ;P

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
922293
July 18, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta visar ungefär vad som krävs för att bli MSCE? Inte så underligt det går 13 på dussinet när man söker personal?

Edit: Inlägg nummer 1000 från mig! Wohooo 🙂 *bjuder laget runt på e-skumpa*

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
922308
July 18, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: Detta förklarar xp's utseende och buggfauna 🙂

Det var precis vad jag tänkte 😀 Coalor=smarta 😎

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
922326
July 18, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

🙂

NH|Cezer
Medlem
922403
July 18, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

zoddan wrote: Vem vill ens var MS certad ? :P, jag hade nog föredragit Linux cer framför MS 😛

att vara MCP/MCSA/MCSE är bara ett sätt att sätta en standard, folk som har det vet man att dom kan vissa saker (även en arbetsgivare) och på så sätt har dom lättare att fixa ett jobb inom säg administration. Doch så tycker jag att man bör inte bara rå plugga braindumps och lyckas klara det på håret utan man BÖR vara instatt i det, labba och sätta upp egna miljöer och se hur det verkligen är, mycket strul kan hända som man inte kan lära sig från en bok.

Idag finns det inte så många linux cert, och de som finns är mest för Red Hat.

NES_Boy wrote: Har aldrig riktigt fattat vad MS Certifikat och hur man går till väga för att få det, någon som känner för att förklara vad det är och varför det är så speciellt?

om du vill ta ett cert (M$/Cisco/Adobe.. whatever) så fixar man det på http://www.vue.com/ bara att signa upp och betala så får du göra viket certifiakt du vill (inom vissa gränser så klart). Ett cert är bara ett bevis på att man kan vissa saker.

--
Jag tycker personligen att Microsoft bör se över sina certifierings frågor och höja svårhetsgraden för meningen är att man ska ha hålligt på med produkten i minst 2år och vara bra instatt i det, så jag tror flickan i frågan har rå pluggat och fått många tips från kanske pappan eller någon annan.

zoddan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
922470
July 18, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Cezer wrote: [quote=zoddan]Vem vill ens var MS certad ? :P, jag hade nog föredragit Linux cer framför MS 😛

att vara MCP/MCSA/MCSE är bara ett sätt att sätta en standard, folk som har det vet man att dom kan vissa saker (även en arbetsgivare) och på så sätt har dom lättare att fixa ett jobb inom säg administration. Doch så tycker jag att man bör inte bara rå plugga braindumps och lyckas klara det på håret utan man BÖR vara instatt i det, labba och sätta upp egna miljöer och se hur det verkligen är, mycket strul kan hända som man inte kan lära sig från en bok.

Idag finns det inte så många linux cert, och de som finns är mest för Red Hat.

NES_Boy wrote: Har aldrig riktigt fattat vad MS Certifikat och hur man går till väga för att få det, någon som känner för att förklara vad det är och varför det är så speciellt?

om du vill ta ett cert (M$/Cisco/Adobe.. whatever) så fixar man det på http://www.vue.com/ bara att signa upp och betala så får du göra viket certifiakt du vill (inom vissa gränser så klart). Ett cert är bara ett bevis på att man kan vissa saker.

--
Jag tycker personligen att Microsoft bör se över sina certifierings frågor och höja svårhetsgraden för meningen är att man ska ha hålligt på med produkten i minst 2år och vara bra instatt i det, så jag tror flickan i frågan har rå pluggat och fått många tips från kanske pappan eller någon annan.

Ska man bara regga sig där så gör man testerna över nätet eller vad?, får man brev hemskickat sen ?

NH|Cezer
Medlem
922514
July 18, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

zoddan wrote:
Ska man bara regga sig där så gör man testerna över nätet eller vad?, får man brev hemskickat sen ?

man reggar sig, sen bokar man en tid (via vue) och sticker dit och skriver (betalar där på plats). dom största (i stockholm) är Lexicon och Cornerstone

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
922700
July 18, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle ha blivit mer imponerad om hon var värsta asembler programmeraren eller hade feta cisco cert.

NH|Cezer
Medlem
922707
July 18, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Skulle ha blivit mer imponerad om hon var värsta asembler programmeraren eller hade feta cisco cert.

"Randhawa is now a Microsoft Certified Application Developer" = MCAD = arbetar med .Net och Web services, så hon är en proggare 😉

Nizze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
922735
July 18, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Med något (ett) undantag så är ni så långt från ett MCE man kan komma. Att en tioåring klarar något som ni aldrig kommer att göra måste var bittert. Vad är en "fjunigfjortis" mot en bright tioåring?

-nisse

NH|Cezer
Medlem
922740
July 18, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Nizze wrote: Med något (ett) undantag så är ni så långt från ett MCE man kan komma. Att en tioåring klarar något som ni aldrig kommer att göra måste var bittert

jag känner inte att det är bittert (varför du nu tror det?!), jag är snarare överaskad att hon klarade det, med tanke på den unga ålden. Själv fick jag plugga/labba
som en dåre när jag skulle ta mitt Win2k Server cert.
Varför tror du att Vi inte kommer att uppnå en sån nivå? Vissa har bara lättare att lära sig saker.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
922958
July 19, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen fick hon väl välja mellan detta och att göra Nike dojjor 25h/dygn 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL