December 19, 2000
En professor i fysik, Tsai Din Ping, i Taiwan har med hjälp av ett forskarlag lyckats ta fram en skrivbar optisk skiva som klarar att lagra 100 Gigabyte och som får plats i byxfickan.
Skivan är kompatibel med dagens CD och DVD- teknologi som baseras på röd laser. För att lyckas med detta har man krympt spåren från 400 nm till 100 nm. Man räknar med att ljudnivån kommer att ligga mellan 30-40 dB precis som dagens DVD-läsare.
Tyvärr kan vi inte räkna med att se denna produkt på marknaden förrän år 2005-2006, men den som väntar på något gott..
April 27, 2002
om brännare... jag har en fundering...
varför kan man inte montera in flera skrivhuvuden i brännarna, och därmed dubbla (kanske tredubbla) brännhastigheten? det kanske skulle ta mer plats, men sånt är ju inget direkt problem idag, med alla små kineser med små fingrar... (inget ont om kineser :razz:)
tror ni de skulle funka?
September 18, 2001
On 2002-06-20 12:03, MartinNorden wrote:
Nej det är klart, jag har en multi-beam cdläsare på 52x (jag fick den när 16x fortfarande var en ganska hipp grej), har inte sett några sådana på länge nu.. Det gick ju jävligt snabbt och tyst dessutom, undrar vad som hände med det företaget 😕
Är det en Kenwood eller? Deras "TrueX" brännare använder sig av flera-läshuvuden och deras snabbaste modell ligger på 72x om jag inte minns fel. Helt okej fastighet faktiskt. Men de är relativt dyra..
Tekniknörd som gillar att träna.
June 19, 2002
Ja det är en kenwood, jag kanske inte har letat tillräckligt noga då den sista jag såg var 74 har jag för mig, kan ha varit 72 iofs.. oj då nu bryter jag mot reglerna.. håll dig till tråden... shiiiiit!
Men det borde juh inte vara så svårt att göra en brännare med flera skrivhuvuden egentligen.. det skulle nog sälja rätt bra iallafall!
1 Guest(s)