April 17, 2005
Children's Machine (CM1) är det nya namnet på den dator som tidigare kallats OLPC, One Laptop per Child, efter namnet på organisationen som ligger bakom projektet. Denna bärbara dator är som bekant tänkt att säljas extremt billigt i utvecklingsländer och bidra till bättre tekniska utbildningar i länder med dålig ekonomi. $100-laptopen som den även kallats har nu alltså fått sitt slutgiltiga namn och man har även avslöjat en del tekniska specifikationer om maskinen som vi tidigare sett lösa uppgifter om. Datorn kommer använda sig av en 7.5" TFT-display med 1200x900 pixlars upplösning och processorn är en 400MHz AMD Geode modell som backas upp av 128MB RAM-minne.
Operativsystemet är baserat på en Fedora distribution av Linux men är märkbart slimmat för att ta så lite plats som möjligt och kräva minimala hårdvarukrav. CM1 går med andra ord med raska steg mot en slutgiltig lansering och vi hoppas innerligt att projektet blir så lyckat som man hoppas. Mer information om CM1 finns på OLPC Wiki.
[Image Can Not Be Found]
December 30, 2005
Kultstatus innan den än lanserats!
Skulle tänka mig att köpa en bara för att bygga nya applikationer till den.
Kan tänka mig rädda barnen börja sälja den här för 200$ - Köp en och ge bort en till behövande barn. 1500 pix är fortfarande löjligt billigt.
Btw: någon som får "Diamond Age"-vibbar av det här? Go mouse army!
Tjo!
May 27, 2006
"CM1 is an open-source machine: free software gives children the opportunity to fully own the machine in every sense. While we don't expect every child to become a programmer, we don't want any ceiling imposed on those children who choose to modify their machines. We are using open document formats for much the same reason: transparency is empowering. The children—and their teachers—will have the freedom to reshape, reinvent, and reapply their software, hardware, and content. "
http://wiki.laptop.org/go/The_.....;s_Machine
Det här får mig att tro att barnen som får den kan komma att gå om barnen i västvärlden. Här i Sverige t ex så gör barn inget annat med datorn än att spela CS och surfa på internet (glatt påhejade av föräldrarna som tror att barnen blir "IT-experter") men när inte dessa alternativ finns så kommer de som får datorn istället lära sig programmera. Det blir ett enormt försprång som är svårt att ta igen med mer utbildning.
Vad jag inte fattar är hur de kan sätta ihop den för $100, fast iofs är väl utvecklingskostnaden i princip gratis och ingen tar vinst i distributionsleden.
October 1, 2001
Här sitter jag med en kraftfull widescreen laptop och är avundsjuk. Jag lägger gärna ut $200 för en sådan för den har typ allt jag önskar min laptop hadde. Den där kan man ju tex ligga i sängen å lira gamla emulator spel på, saknar iofs några knappar för att funka fullt ut som en SNES kontroll men då finns ju även tangentbordet. Den är strömsnål nog att ta med sig på resan och dessutom en Flash HDD som inte går sönder. Perfekt att programmera med också å behöver man mer minne är det ju bara å plugga in en USB HDD. Å kunna använda den utomhus, en vanlig TFT är hopplös så fort solen skiner. Å den har tom bättre upplösning än min laptop (har 1280x800 så man får scrolla mycket).
October 1, 2001
Hittade detta:
"The idea is that a commercial subsidiary could manufacture and sell a variation of the OLPC in the developed world. These units would be marked up so that there would be a significant profit which can be plowed into providing more units in countries who cannot afford the full cost of one million machines. The discussions around this have talked about a retail price of 3× the cost price of the units. "
May 2, 2005
mach wrote: Kultstatus innan den än lanserats!
Skulle tänka mig att köpa en bara för att bygga nya applikationer till den.
Kan tänka mig rädda barnen börja sälja den här för 200$ - Köp en och ge bort en till behövande barn. 1500 pix är fortfarande löjligt billigt.
Japp, jag tänkte något liknande, 2000:- inkl. moms för en laptop man kan dra i ett snöte för att ladda upp, jag tar 2! 🙂
November 27, 2003
En liten uppdatering har skett:
http://wiki.laptop.org/go/The_.....;s_Machine
Maskinen kommer heta 2B1 "To Be One".
//Andreas
2 Guest(s)